Ray Donovan til norske TV-skjermer

Liev Schreiber spiller den ubarmhjertige problemløseren Ray Donovan. Ray jobber for advokatfirmaet «Goldman & Drexler», der han ved hjelp av lojale partnere løser oppdragsgiveres problemer. Serien viser de mørkere sidene av et ellers så solfylt Los Angeles, og tar oss med på innsiden av de rike og berømtes dystre problemer.
Fra venstre: John Voight i rollen som Mickey Donovan og Liev Schreiber i rollen som Ray Donovan. Torsdag 27. november kl. 21:55 er det premiere på første sesong av «Ray Donovan» - mannen som fikser problemer for de rike og berømte i Los Angeles. Seriens første sesong satte seerrekord i USA og kommer nå på norsk TV.

I klassisk Hollywood-stil har Ray et hektisk liv både på jobb og på hjemmebane. Med to brødre som alltid trenger hjelp, en kone som begynner å få nok, samt to tenåringer i hus, er det mye som skal balanseres. I tillegg slipper hans far, Mickey Donovan (John Voight), ut etter 20 år bak murene – og nå ønsker han å stadfeste sin plass som familiens overhode. Alt i alt en god oppskrift for et mørkt drama.

En suksess
Premiereepisoden satte seerrekorder på TV-kanalen Showtime og roses av kritikerne. I 2013 ble Liev Schreiber nominert til Golden Globe for «beste mannlige skuespiller i en dramaserie», samtidig som John Voight stakk av med prisen for «beste birolle i en TV-serie». Samme år ble serien belønnet med en Critics’ Choise Award for «beste nye Tv-serie», og sesong tre forventes å komme på skjerm i 2015.

Ray Donovan er den Emmy- og Golden Globe-nominerte Liev Schreibers første hovedrolle i en TV-serie. I tillegg til Schreiber og Voight møter vi Elliot Gould (A Bridge Too Far) i rollen som Rays klient og mentor, Paula Malcomson (Hunger Games) i rollen som Rays kone, sammen med Eddie Marsan (Tyrannosaur) og Dash Mihok (Silver Linings Playbook) som spiller Rays to brødre. Andre skuespillere inkluderer Katherine Moennig (The L Word), Pooch Hall (The Game), Steven Bauer (Scarface), Kerris Dorsey (Moneyball) og Devon Bagby.

Ray Donovan har premiere torsdag 27. november kl. 21.55 på FOX.

Journalister kan ta kontakt for episode-screener.