Raskere utrulling av trådløs automasjon for fleksible fabrikker med ABB-Ericsson samarbeid

ABB og Ericsson styrker sitt langvarige samarbeid med et omforent memorandum (MoU) under Hannover Messe 2019.

ABBs konsernsjef Ulrich Spiesshofer (t.v.) og Ericssons konsernsjef Börje Ekholm signerte en avtale om raskere utrulling av trådløs teknologi for fleksible fabrikker under Hannover Messe 2019.

Samarbeidet styrker selskapenes felles visjon for fremtidens fleksible produksjon gjennom avansert automasjon og trådløs kommunikasjon.

–        Komplementære teknologier og erfaringer skal fremskynde de industrielle økosystemenes forståelse av gevinsten ved Industri 4.0 og 5G mobilsystem, og åpne nye forretningsmuligheter

–        Ericssons fabrikk i Tallin i Estland benytter ABBs smarte automasjonssystemer i en fullautomatisert, fleksibel robotcelle

ABB og Ericsson vil fremskynde utviklingen av det industrielle økosystemet for trådløs automatisering. Det vil åpne for forbedringer innen temaer som oppkoblede tjenester, industriell IoT (tingenes internett) og kunstig intelligens.

Åpner nye muligheter

Partene vil fortsette det tette samarbeidet innen forskning, søken etter forbedringer i produksjonsprosesser og oppdagelse av nye forretningsmodeller for det industrielle økosystemet.

– Vi er svært begeistret over å kunne utvide vårt partnerskap med Ericsson i det verden beveger seg mot æraen for 5G-teknologi, sier konsernsjef i ABB, Ullrich Spiesshofer. – ABBs lederskap innen digitale virksomheter kombinert med Ericssons pionerarbeid innen konnektivitet vil åpne nye muligheter for kundene til å bedre produktiviteten og konkurranseevnen gjennom digitalisering av sine virksomheter.

– Ericsson og ABB har allerede et sterkt samarbeid innen forskning på 5G og industrielle IoT-teknologier, sier Börje Ekholm, konsernsjef i Ericsson. – Med denne MoU-en styrker vi samarbeidet for å sette fart på det industrielle økosystemet og realisere det fulle potensialet for fleksibel automasjon, og åpner for nye forretningsmuligheter muliggjort gjennom en kombinasjon av 5G og industri 4.0.

På Hannover Messe 2019 viser ABB og Ericsson frem sine mest innovative teknologier, og demonstrerer hvordan de muliggjør «fremtidens fabrikk» ved hjelp av det siste innen fleksibel robotikk, trådløse teknologier, 5G, og industriell motorstyringsteknologi.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en banebrytende teknologileder med et omfattende tilbud innen digitalisering. Med over 130 års innovasjonshistorie er ABB i dag ledende innen digitalisering med fire kundeorienterte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation, som støttes av den felles digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs markedsledende virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte. www.abb.no

ABB Robotics utvikler løsninger for fremtidens sykehus11.7.2019 09:00:00 CESTPressemelding

ABB skal installere avanserte samhandlingsroboter (cobots) for medisinske laboratorier og sykehus, først ut er et nytt helsesenter ved Texas Medical Center i Houston, USA, i oktober De nye fasilitetene ved Texas Medical Centers innovasjonsfakultet skal fokusere på ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer Det globale markedet for ikke-kirurgiske, medisinske roboter er estimert å nå 60 000 innen 2025, nærmest en firedobling siden 2018 ABB har kunngjort at de vil introdusere samhandlende roboter til medisinske laboratorier i forbindelse med at de åpner et nytt helsesenter ved Texas Medical Centers (TMC) innovasjonsfakultet i Houston, Texas. De nye fasilitetene vil bli ABBs første dedikerte forskningssenter innen helsetjenester når det åpner i oktober 2019. ABBs forskningsteam vil jobbe på TMCs campus med medisinsk personell, forskere og ingeniører for å utvikle ikke-kirurgiske medisinske robotsystemer, inkludert logistikk- og neste generasjons automatiserte laboratorieteknologier. - Neste