Rask, pålitelig og kunnskapsrik

Mens trenden er samlokalisering, går Knut Jørgen Larsen i Drammen Glassmesterverksted/Altiglass motsatt vei. Bedriften som begynte i det små i 1996 har nå 14 ansatte på til sammen fem lokasjoner. Faglig er det en god miks av kompetanse i bedriften. Glassmester, rørlegger og tømrer leverer komplette løsninger.
Ekteparet Knut Jørgen Larsen og Trine Sten Larsen trives godt i glassbransjen. Arbeidsdagen er lærerik og variert.

Glassmester Knut Jørgen Larsen haster inn dørene i bedriftens hovedkontor i Helgesensgate på Grünerløkka. Han har akkurat vært på en befaring på Stortinget. Et spesielt glass er ødelagt og skal erstattes.
– Glasset er for lengst utgått. Derfor har jeg tatt en telefonrunde til kolleger for å høre om noen har glasset liggende på lager. Hvis ikke, må vi finne noe tilsvarende. På Stortinget er det viktig å bevare det originale. Slike utfordringer oppstår fra tid til annen, forklarer glassmesteren.
Drammen Glassmesterverksted/Altiglass tar på seg det meste av godt gammeldags glassmesterarbeid. Ingen oppdrag er for små, og privatkunder utgjør den største omsetningen. Det renner på med oppdrag hele tiden, og glassmesteren setter sin ære i å være kjapp med befaringer og etterfølgende tilbud.
– Vi er kjappe, prøver å stikke innom kunden innen to dager, og gir tilbud samme dag. Det scorer vi på, det gir et godt førsteinntrykk.
Siden 2014 har bedriften økt omsetningen med 1 million årlig. Målet er å runde 20 millioner i år.

Et firma i vekst
Larsen var skolelei da han en dag fikk se et par karer som skiftet ut et knust glass. Han tenkte dette kunne være noe for ham, og fikk en ordning med skole en dag i uka, og fire dager hos Glassmester Schøyen i Oslo. Læretiden var variert, og han kom bort i mye forskjellig. I 1990 besto han fagprøven, og fire år etter var 25-åringen en av landets yngste med mesterbrev. Så fikk han tips om at det var behov for en glassmester i Drammen.
– Jeg hadde faktisk aldri vært i Drammen. Til å begynne med var det bare meg, og for å opparbeide meg en kundegruppe gikk jeg fra postkasse til postkasse med flyere, forteller han.
Drammen Glassmesterverksted/Altiglass ble stiftet i 1996. Siden har det ballet på seg med flere ansatte og flere lokaler. I tillegg til Drammen er det i dag filialer på Oppsal, Maridalsveien, Nordstrand og Grünerløkka. Med flere lokasjoner er de i større grad tilstede der folk er.
– Vi kjøpte disse lokalene i 2013. Det er nesten ikke glassmestere i sentrum, og her ligger vi fint til. Vi er synlige og det er lett å parkere utenfor. Totalt er det 400 kvadratmeter fordelt på to etasjer. De andre lokalene leier vi.
Her har han tenkt å bli, men det begynner allerede å bli trangt om plassen. For å få plass til alt må kortene stadig stokkes om.

Satser på kunnskap
Kunnskap prioriteres. Nå er to av de ansatte i gang med å ta fagprøven som praksiskandidater etter 3.5 ordningen. Med 5 års arbeidspraksis fra glassfaget kan de gå opp til fagprøven. De deltar nå på Glass og Fasadeforeningens kurs «Fagprøve i glassfaget for praksiskandidater», som avholdes over to samlinger på Glassfagsenteret ved Kongsberg videregående skole.
– Vi ser at det er færre og færre glassmestere. For å bevare faget trenger vi kunnskap. Vi har dyktige medarbeidere som har jobbet her i flere år, men som har manglet fagbrev. Vi vurderer å gi flere denne muligheten.
Til tross for at det er enkelt å få jobb, er rekrutteringen laber. Det er ikke lett å få tak i unge lærlinger, og noen dårlige erfaringer er det blitt. Når han vurderer en ny lærling ser han mer på fravær enn karakterer. Han er åpen for å ansette kvinner, og har allerede en i staben. Hun er fagutdannet og spesielt god på blyglass.
– Det er mange muligheter for de som er flinke. Når det gjelder kvinner kommer det an på hvor sterke de er. Bransjen krever mange tunge løft.
Andre fagutdannelser verdsettes også. I staben er det både rørlegger og tømrer, noe som er en stor fordel. Glass over kjøkkenbenker er det mye av, og da er det effektivt å ha en rørlegger for hånden.

Rask og pålitelig
– Det går en kule varmt hele tiden. Det er mye å gjøre. Håper det blir en rolig periode i januar, sier Larsen.
Nylig ansatte han en glassmester, som også er autorisert glassrådgiver. Tanken er at Larsen skal få frigjort tid til å gjøre det han liker best.
– Jeg håper han kan ta noe av børen fra mine skuldre. Jeg savner å være ute med gutta og utøve yrket. Jeg har blitt for mye kontormann med masse papirarbeid og planlegging, medgir han.
Det er de små oppdragene som gir mest i kassa. Avtale med kommuner er ofte for dårlig priset.
– Noen legger seg for lavt i pris. Det blir feil. Det blir som å bite seg selv i halen, sier glassmesteren.
Selv om den største omsetningen kommer fra små, private kunder, tar bedriften også større oppdrag. Da samtlige vinduer i Ingierstrand Bad skulle skiftes ut, holdt 4-5 mann på i et halvt år.
– Det var et stort prosjekt og en god gammel glassmesterjobb. Herdet 4 mm glass ble montert i originale stålrammer med kitt. Det gikk med ett tonn kitt.
Et annet omfattende oppdrag var rehabiliteringen av Øvre Grorud Borettslag. 750 vinduer ble skiftet ut. Han velger i stor grad solide norske glassleverandører. Da vet han at glasset er kvalitetssikret for norske forhold.

Stabil stab
– Knut er en virvelvind, han er supereffektiv. Jeg tror det er derfor vi gjør det så bra, sier Trine Sten Larsen.
Hun begynte i bedriften for tre år siden, og tar seg av kundemottak og ordre. Hun trives godt og har opparbeidet seg mye kunnskap om glass. De ansatte trives. Det er liten gjennomtrekk og få sykemeldinger. Hver fredag komme de som har anledning innom til Trines nystekte vafler.
– Mange kommer til oss fordi de har fått anbefalinger fra andre. Det er den beste måten å få kunder på. Vi løser alt, og glassruter vil alltid knuses, sier Larsen.
Nye og gamle kunder kommer stadig innom lokalene i Helgesens gate. Et knust speil, et gammelt sprukket kjellervindu eller noe mer spesielt. En kunde som akkurat var innom trengte en 6 mm herdet glassplate til en printer.
– Vi holder det vi lover og vi tar det vi får. I perioder er det så travelt at vi må vei leie inn ekstra folk, sier Larsen.
Han stortrives i en bransje med varierte og interessante oppgaver.

Tekst og foto: Guro Waksvik

Firma: Drammen Glassmesterverksted/Altiglass
Etablert: 1996 i Drammen
Adresse: 5 lokasjoner, 1 i Drammen, 4 i Oslo
Bransje: Tradisjonell glassmestervirksomhet
Styreformann: Knut Jørgen Larsen
Daglig leder: Knut Jørgen Larsen
Antall ansatte:   14
Antall lærlinger: 2 tar fagprøven etter såkalt 3.5 kurs
Kjøper glass fra: Pilkington, Glassfabrikken, Bøckmann, Norgesvinduet
Driftsinntekter 2015: 17,9 millioner
Resultat før skatt 2015: 2,3 millioner
Driftsinntekter 2016: 18,8 millioner
Resultat før skatt 2016: 2,6 millioner

Kim Andresen og Andrzej Gruszkowski på et sjeldent besøk i hovedkvarteret for å hente materialer på verkstedet. Foto: Privat
I 2013 kjøpte Knut Jørgen Larsen lokalene i Helgesens gate i Oslo. Totalt er det 400 kvadratmeter fordelt på to etasjer. Bedriften har i tillegg fire andre avdelinger i Oslo og Drammen.

Glynitveien 25
1400 SKI

Følg pressemeldinger fra Glass og Fasadeforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Glass og Fasadeforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Glass og Fasadeforeningen