Rapper Kent Ortiz gir stemmen sin til Diabetesforbundet

Broren til Kent Ortiz døde som følge av diabetes i 2009. Det er grunnen til at alle som kjøper singelen «Si det som det er» er med på å støtte kampen mot diabetes.

For Kent ble musikken viktig for å bearbeide sorgen etter storebrorens bortgang. «Si det som det er» er en oppfordring om å snakke sammen.

«Jeg ønsker at flere skal vite mer om diabetes og at det skal bli en større åpenhet om temaet. Broren min, for eksempel, prøvde å fornekte at han hadde sykdommen og vegret seg for å snakke om det,» sier rapperen. «Å si det som det er, er alltid best, enten det dreier seg om kjærlighetsforhold eller diabetes.»

Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet kan bekrefte det Kent sier:

«Forskning viser at langtidsblodsukkeret øker mye i ungdomstida, noe som kan få alvorlige konsekvenser senere i livet. Ungdomstida er i utgangspunktet en utfordrende periode hvor det skjer mye i livet. Det å ha en kronisk sykdom som man er ansvarlig for 24 timer i døgnet, 365 dager i året, gjør ikke ungdomstida noe lettere. For noen føles det bedre å skjule sykdommen enn å være åpen. Selv om det er uvanlig å dø av diabetes i ung alder, viser historien om Kents bror at diabetes er en alvorlig sykdom. Diabetesforbundet er takknemlig for at Kent vil bruke sin stemme for å gi oppmerksomhet om diabetes.  Vi er sikre på at hans oppfordring om å si det som det er, kan hjelpe mange.»

Singelen «Si det som det er» slippes 3. august på alle digitale plattformer. Fram til 3. august 2016 går 10% prosent av salgsinntektene til Diabetesforbundet. I tillegg tar Kent Ortiz tar over Instagram-kontoen til Ungdiabetes 4. august. Følg ham på @ungdiabetesnorge.

For mer informasjon, kontakt manager Neim Redzepi (408 25 579, neimredzepi@icloud.com) eller kommunikasjonsrådgiver i Diabetesforbundet Tea Kristiansen (938 68 769 eller tea.kristiansen@diabetes.no)

Om Kent Ortiz

• «Si det som det er» og er produsert av Mats Melbye fra Cir.Cuz, mannen bak superhiten «Supernova». Tilgjengelig på iTunes og Spotify.
  • Kent Ortiz er 23 år, oppvokst i Sandefjord og bor nå i Porsgrunn.
  • Han har holdt på med musikk i over 10 år, men tok for alvor tak i musikdrømmen etter brorens død i 2009.

Om diabetes:

• Diabetesforbundet er en uavhengig interesseorganisasjon for personer med diabetes og for andre som er berørt av sykdommen.

• Organisasjonen har rundt 40 000 medlemmer og lokallag over hele landet.

• I dag har ca. 375 000 personer diabetes i Norge. 28 000 har diabetes type 1, resten har diabetes type 2.

• Diabetes er en kronisk sykdom som skyldes mangel på hormonet insulin og/eller nedsatt insulinvirkning.