Randi Dyngeland er Europamester i taekwondo U21

Randi Dyngeland tok denne helgen gull i EM for U21 i taekwondo. Som første gullvinner i dette mesterskapet skrev Bergensjenta norsk taekwondohistorie.
Randi Dyngeland med gullet om halsen. Foto: NKF

Den tøffe bergenseren imponerte stort under Europamesterskapet og vant fem tøffe kamper i OL-klassen -67 kg. I finalen møtte hun Valeriia Moskeev fra Russland som vant bronse i verdensmesterskapet for juniorer tidligere i år. Dyngeland imponerte og vant finalen hele 27-8. Dermed var den første gullmedaljen i et U21-EM en realitet, og Dyngeland har satt sitt preg på den norske taekwondohistorien.

Keum Gang Taekwondoklubb på Nesttun er 20-åringe Dyngelands hjemklubb. Våren 2017 ble hun også tatt inn på landslaget i taekwondo og måtte flytte til Oslo for å daglig kunne trene med resten av laget. Gratulasjonene til den nybakte Europamesteren og til trenerne på både landslag og i klubb lot ikke vente på seg, og hele det norske taekwondomiljøet så med stolthet på Dyngelands prestasjoner mot Europas beste utøvere i klassen.

Spenning fra start til slutt

Det var knyttet stor spenning til semifinalen i klassen -67 kg, der den norske jenta skulle møte Athea Laurin som er regjerende verdens- og Europamester. Den franske utøveren gikk tøft ut og ledet 4-0 etter første runde, men Dyngeland ga seg ikke. Hun snudde motgang til motivasjon. Med dette klarte hun å snu kampen og vant til slutt semifinalen 8-7. Veien til gullet var klar, Randi skulle vinne!

Mesterskapet ble avholdt i Warzawa denne helgen og totalt deltok 605 utøvere fra hele Europa. Det er «vinn eller forsvinn» som gjelder i mesterskapet, og Dyngeland kom seg ubeseiret gjennom hele klassen. I kvartfinalen møtte hun Celine Schmidt fra Tyskland (9-0). Kampen før dette møtte hun Maria Eline fra Hellas (9-2). I sin første kamp møtte hun Beste Turkoglu fra Tyrkia (16-2).

Målrettet arbeid

Sportssjef i Norges Kampsportforbund, Dag Jacobsen, kan fortelle at et EM-gull ikke kommer uten hardt og målrettet arbeid

- Dette er en kjempeprestajon, men jeg er ikke overrasket. Randi Dyngeland er del av landslaget i taekwondo som trener sammen hver dag i tett samarbeid med Olympiatoppen, sier en smilende sportssjef Jacobsen.

Han kan fortelle at medalje i sommer-OL i Tokyo 2020 er målsettingen for landslaget og at forventningen er at utøverne må kunne kjempe om internasjonale medaljer året før OL-kvalifiseringen. Han lar seg likevel imponere av den unge utøveren fra Dyngeland utenfor Bergen

- Denne fantastiske prestasjonen er bevis på det jobbes godt og målrettet blant utøverne og at Norge er på vei mot Tokyo, sier sportssjefen.

Han påpeker til slutt at det også jobbes godt i klubbene i Norge og trekker frem Dyngelands klubb, Keum Gang Nesttun. Randi Dyngeland er nemlig ikke den eneste topputøveren fra Vestlandet, også landslagsvenninne Marie Magnus har opphav i samme klubb. Magnus er over 21 år og deltok derfor ikke under helgens mesterskap i Polen, men har en bronsemedalje fra U21-EM i 2015.

Randi Dyngeland sammen med trener Mikael Oguz. Foto: NKF
En lykkelig vinner rett etter finalen. Foto: NKF