Rambøll utreder mulig ny havn i Harstad

På oppdrag for Harstad Havn KF og Harstad kommune skal Rambøll se på muligheten for et nytt industri- og havneområde på Rødskjær.

Foto: Harstad Havn/Olsen consulting

Rambøll skal utføre en mulighetsstudie og analyse av Rødskjær-området, for å vurdere om dette kan bli et nytt regionalt knutepunkt for logistikk og varestrøm. Logistikknutepunktet vil også bli en del av en ny mulig transportkorridor mellom sør og nord, hvor Nordlandsbanen i kombinasjon med båtrute fra Bodø til Harstad og Tromsø gir regionen nye muligheter. Samtidig foregår det flere veiprosjekter i regionen.

- Dette bidrar til å gjøre prosjektet ekstra spennende. Et nytt industri- og havneområde på Rødskjær vil tilføre stor verdi for Harstad og regionen for øvrig, sier John Kenneth Selven, nyansatt avdelingsleder på Forretningsutvikling og Logistikk i Rambøll.

I tildelingen av oppdraget ble det lagt vekt på faktorene pris, kapasitet, kvalitet og kompetanse. Rambøll vant særlig på bakgrunn av de to siste kriteriene.

Oppdraget er allerede i gang, og forventes ferdig innen utgangen av juni.

Foto: Harstad Havn/Olsen consulting

Rambøll med ny VVA-avtale for Færder kommune7.3.2018 08:41Pressemelding

-Vi ser frem til et givende samarbeid om spennende prosjekter i årene fremover. Denne rammeavtalen er viktig for oss og bekrefter vår posisjon som rådgiver i Vestfold, sier Atle Gulbrandsen fra Rambøll. Tjøme og Nøtterøy ble slått sammen til Færder fra første januar i år. Til sammen har kommunen rundt 27.000 innbyggere, men i sommermånedene mer enn dobles antallet på grunn av stor tilstrømming til sommerparadiset. Dette gir særegne utfordringer for infrastruktur både over og under bakken og Rambøll er stolt over å kunne hjelpe kommunen med å løse sine oppgaver. Avtalen løper i 2+1+1 år.

Satser på samferdsel og byutvikling i Bergen2.2.2018 10:29Pressemelding

Denne uken signerte Rambøll en avtale om oppkjøp av ConStrada. Det anerkjente rådgiverselskapet tilbyr tjenester innen samferdsel, landskapsarkitektur og planteknikk og blir en viktig plattform for Rambølls videre satsing på samferdsel på Vestlandet. - Vi gleder oss til å bli en del av Rambøll. I fremtidens marked ser vi langt flere muligheter sammen med Rambøll, enn ved å være alene, sier Ole Johan Sæverås, dagligleder og partner i ConStrada. - Vi har et ambisiøst mål om å vokse. Bare de neste årene regner vi med at den nye avdelingen i Bergen skal ha en vekst på over 100 prosent. ConStrada tilfører oss et nytt element som vil være positivt for både samferdselmiljøet vårt, for Bergenskontoret og hele Rambøll, sier Hilde Nordskogen, markedsenhetsdirektør for Samferdsel og Byutvikling. ConStrada har bygget opp en imponerende virksomhet siden 2009. De har erfaring fra både små og store prosjekter; fra gang- og sykkelvegprosjekter til motorveganlegg på både regulering og byggeplannivå. De