Rambøll utreder mulig ny havn i Harstad

På oppdrag for Harstad Havn KF og Harstad kommune skal Rambøll se på muligheten for et nytt industri- og havneområde på Rødskjær.

Foto: Harstad Havn/Olsen consulting

Rambøll skal utføre en mulighetsstudie og analyse av Rødskjær-området, for å vurdere om dette kan bli et nytt regionalt knutepunkt for logistikk og varestrøm. Logistikknutepunktet vil også bli en del av en ny mulig transportkorridor mellom sør og nord, hvor Nordlandsbanen i kombinasjon med båtrute fra Bodø til Harstad og Tromsø gir regionen nye muligheter. Samtidig foregår det flere veiprosjekter i regionen.

- Dette bidrar til å gjøre prosjektet ekstra spennende. Et nytt industri- og havneområde på Rødskjær vil tilføre stor verdi for Harstad og regionen for øvrig, sier John Kenneth Selven, nyansatt avdelingsleder på Forretningsutvikling og Logistikk i Rambøll.

I tildelingen av oppdraget ble det lagt vekt på faktorene pris, kapasitet, kvalitet og kompetanse. Rambøll vant særlig på bakgrunn av de to siste kriteriene.

Oppdraget er allerede i gang, og forventes ferdig innen utgangen av juni.

Foto: Harstad Havn/Olsen consulting

Rambøll med ny VVA-avtale for Færder kommune7.3.2018 08:41Pressemelding

-Vi ser frem til et givende samarbeid om spennende prosjekter i årene fremover. Denne rammeavtalen er viktig for oss og bekrefter vår posisjon som rådgiver i Vestfold, sier Atle Gulbrandsen fra Rambøll. Tjøme og Nøtterøy ble slått sammen til Færder fra første januar i år. Til sammen har kommunen rundt 27.000 innbyggere, men i sommermånedene mer enn dobles antallet på grunn av stor tilstrømming til sommerparadiset. Dette gir særegne utfordringer for infrastruktur både over og under bakken og Rambøll er stolt over å kunne hjelpe kommunen med å løse sine oppgaver. Avtalen løper i 2+1+1 år.