Rambøll utreder mulig ny havn i Harstad

På oppdrag for Harstad Havn KF og Harstad kommune skal Rambøll se på muligheten for et nytt industri- og havneområde på Rødskjær.

Foto: Harstad Havn/Olsen consulting

Rambøll skal utføre en mulighetsstudie og analyse av Rødskjær-området, for å vurdere om dette kan bli et nytt regionalt knutepunkt for logistikk og varestrøm. Logistikknutepunktet vil også bli en del av en ny mulig transportkorridor mellom sør og nord, hvor Nordlandsbanen i kombinasjon med båtrute fra Bodø til Harstad og Tromsø gir regionen nye muligheter. Samtidig foregår det flere veiprosjekter i regionen.

- Dette bidrar til å gjøre prosjektet ekstra spennende. Et nytt industri- og havneområde på Rødskjær vil tilføre stor verdi for Harstad og regionen for øvrig, sier John Kenneth Selven, nyansatt avdelingsleder på Forretningsutvikling og Logistikk i Rambøll.

I tildelingen av oppdraget ble det lagt vekt på faktorene pris, kapasitet, kvalitet og kompetanse. Rambøll vant særlig på bakgrunn av de to siste kriteriene.

Oppdraget er allerede i gang, og forventes ferdig innen utgangen av juni.

Foto: Harstad Havn/Olsen consulting

Kontrakten for Tromsø lufthavns nye terminalprosjekt er signert7.11.2018 15:47Pressemelding

-Nå er det offisielt, nå begynner arbeidet med å skape en ny arktisk hub som han bidra til økt vekst i hele regionen,» Sier Eskild Andersen. «Prosjektet har høy prioritet da trafikkveksten i nord forventes å fortsette, og vi gleder oss til å kunne få bedre kapasitet og fasiliteter i Tromsø. sier Thorgeir Landevaag, divisjonsdirektør i Avinor. -Det er et viktig prosjekt både samfunnsmessig og faglig. Vi ser fram til å løse spennende utfordringer i nært samspill med Avinor og Nordic. Sammen skal vi skape fremtidens flyplass,» sier Ole-Petter Thunes. Han fortsetter; «Dette prosjektet gir oss mulighet til å benytte vår beste kompetanse lokalt, nasjonalt og globalt, noe som igjen vil gi verdi til Avinor og til alle som reiser til og fra Tromsø lufthavn. Arbeidet starter for fullt den 8. november og forprosjektet skal etter planen være klart allerede til våren. Kontrakten som nå ble signert omfatter arkitekt og alle rådgivende ingeniørfag som er nødvendig for å levere forprosjektet, samt det