Rambøll skal planlegge første Digibygg

Sambruksstasjonen på Gol skal ha digitale løsninger i planleggingsfasen, byggeprosessen og i driften av bygget. Dette er en jobb som kan endre hvordan både Statsbygg og Rambøll kommer til å jobbe fremover.

-Digitalisering er et hovedfokusområde i Rambøll og det må skje i tett samarbeid med byggeiere og entreprenører. Å få jobbe sammen med Mest Bygg AS og Statsbygg blir utrolig spennende. Vi gleder oss til å teste ut hvordan våre kloke hoder, i kombinasjon med ny teknologi, kan bidra til å forme fremtidens smarte bygg. Erfaringene fra dette prosjektet kan  endre måten vi jobber på fremover, sier Bjørn Tore Landsem, direktør Bygg og arkitektur Sør & Øst.

Høyt ambisjonsnivå
Statsbygg har signalisert at de ønsker både tegningsløs byggeplass, 4D-tidsplanlegging, RFID-taggs og bruk av VR, i gjennomføringen av prosjektet. Automatisering vha. bore-roboter for oppheng av tekniske systemer og hulltaking i dekker er også aktuelt. Ambisjonsnivået er høyt og løsningen som blir valgt avhenger av hvilke opsjoner Statsbygg ønsker å benytte i dette prosjektet.

Sambruksstasjonen skal bygges på Gol i Hallingdal og vil være på 667 kvadratmeter. Statens Vegvesen skal etter planen flytte inn i bygget som er skreddersydd deres behov. Det vil ikke bare være fokus på digitale løsninger i planleggingsfasen og byggeprosessen, men også i driften av bygget. Når bygget står klart vil det driftes ved hjelp av smarte systemer som stordata, sensorteknologi og fjernstyring.

Prosjektet blir svært viktig for alle involverte parter da dette blir det første av mange Digibygg. De digitale løsningene på Gol Sambruksstasjon vil bli målt og evaluert for å ta med seg erfaringer videre til kommende Digibygg.

Kontrakten for Tromsø lufthavns nye terminalprosjekt er signert7.11.2018 15:47Pressemelding

-Nå er det offisielt, nå begynner arbeidet med å skape en ny arktisk hub som han bidra til økt vekst i hele regionen,» Sier Eskild Andersen. «Prosjektet har høy prioritet da trafikkveksten i nord forventes å fortsette, og vi gleder oss til å kunne få bedre kapasitet og fasiliteter i Tromsø. sier Thorgeir Landevaag, divisjonsdirektør i Avinor. -Det er et viktig prosjekt både samfunnsmessig og faglig. Vi ser fram til å løse spennende utfordringer i nært samspill med Avinor og Nordic. Sammen skal vi skape fremtidens flyplass,» sier Ole-Petter Thunes. Han fortsetter; «Dette prosjektet gir oss mulighet til å benytte vår beste kompetanse lokalt, nasjonalt og globalt, noe som igjen vil gi verdi til Avinor og til alle som reiser til og fra Tromsø lufthavn. Arbeidet starter for fullt den 8. november og forprosjektet skal etter planen være klart allerede til våren. Kontrakten som nå ble signert omfatter arkitekt og alle rådgivende ingeniørfag som er nødvendig for å levere forprosjektet, samt det