Rambøll-program kan gi ny 3D-modell hvert sekund

Dynamic masterplanning er et program, utviklet av Rambøll i UK, som kan endre måten vi tenker rundt konseptutvikling og mulighetsstudier.

Dynamic masterplanning kan generere ny 3D-modell hvert sekund. Det gjør det til et nyttig verktøy for arkitekter og arealplanleggere for å synliggjøre bygningsvolumer og utnyttelse av et areal.

-Dynamic masterplanning er en mulighet og ikke en trussel mot fagene våre, sier urbanist Anne Bertine Fagerheim i Rambøll. – Verktøyet, sammen med dyktige fagfolk, vil kunne gi enda bedre løsninger for fremtidens bygg og byer.

Når programmet har blitt matet med detaljert informasjon som for eksempel tomtegrenser, høyde, grønne soner, utsikt, støy, integrert sol/skygge, grunnforhold, reiseavstand, knutepunkt, kan det generere alternative 3D-modeller hvert sekund. Dette er et nyttig verktøy for arkitekter og arealplanleggere for å synliggjøre bygningsvolumer og utnyttelse av et areal.

-Vi vil bruke mindre tid på produksjon og mer tid på faglige vurderinger. Programmet gjør at muligheter/begrensninger blir enda bedre ivaretatt. Det gir en mer forutsigbar og oversiktlig prosess slik at vi enklere kan forhindre overraskelser, sier hun.

-Programmet kan ta hensyn til mange komplekse problemstillinger samtidig. Vi får raske svar og får klargjort forutsetninger og muligheter, øket bevisstheten rundt premisser, rammer. Dermed kan vi, som fagpersoner, gjøre en enda bedre faglige vurdering. Programmet vil også bedre tverrfagligheten og tverrfaglig forståelse i prosjektene, sier Fagerheim.

Urbanist Anne Bertine Fagerheim i Rambøll er en forkjemper for levende byer.