Rambøll «okkuperer» parkeringsplasser

14.9.2016 12:08 | Rambøll

16. september arrangeres Park(ing) Day. Da beslaglegger Rambøll flere parkeringsplasser i sentrum for å illustrere hvordan man, med enkle grep, kan skape gode byrom.

Anne Bertine Fagerheim gleder seg til å lage grå gater om til grønne møteplasser.

Park(ing) Day er en global, årlig hendelse hvor kreative sjeler oppfordres til å ta i bruk byens parkeringsplasser til alternative formål. I Oslo er det Bymiljøetaten som «eier» konseptet og tildeler parkeringsplasser. Det er femte gang det arrangeres. I år har 11 bedrifter fått tildelt rundt 30 parkeringsplasser på Fridtjof Nansens plass i Oslo. Rambøll kommer til å være tilstede her. En avstemning på Facebook avgjorde at gaten som virkelig trenger et løft var Bernt Ankers gate, så det er her deres virkelige park kommer til å poppe opp.

Skape møteplasser
-Noe som kjennetegner et godt byrom er at det legges til rette for, og innbyr til aktivitet og opphold. Eksempler på elementer som bidrar til dette er bruk av vegetasjon, møbler og utstyr, som sammen skaper gode byrom, sier Anne Bertine Fagerheim, seksjonsleder for urbanisme. – I Rambøll setter vi mennesket i fokus og har en holistisk og tverrfaglig tilnærming til byen. Gjennom vårt konsept på Park(ing) Day vil illustrere hvor lite som skal til for å skape trivelige møteplasser.

Park(ing) day er starten på Europeisk Mobilitetsuke som i år har tema «Reis smart. Det lønner seg.» Rambølls konsept vil blant annet omfatte et ønsketre hvor man oppfordres til å dele sine tanker rundt det å gå. Dette er igjen knyttet til at Rambøll utvikler gå-strategien for Oslo og Bymiljøetaten.

-Vi gleder oss til å se eksempler på hvordan Oslos framtid – uten bilen – kan se ut. Det er flott at Rambøll er en av mange aktører som ser hvilke muligheter som oppstår når Oslo kommune får privatbilene bort fra parkeringsplassene og ut av sentrum, sier Kaja Knutsdotter Fjørtoft, spesialkonsulent Bymiljøetaten.

IT i Praksis 2017 – Norges digitale status10.8.2017 16:00Pressemelding

For treg digital utviklingDen digitale utviklingen i Norge går fremover – men ikke raskt nok. Det viser rapporten IT i Praksis 2017, som lanseres i dag. IT i Praksis tar for seg Norges digitale status, og ser på digitale erfaringer, utfordringer og planer i 500 offentlige og private virksomheter. Rapporten utgis for tiende gang, og er laget av Rambøll i samarbeid med IKT Norge, Visma og Den Norske Dataforening. - Den digitale utviklingen går fremover, men det går det fortsatt for sakte. Brukerne er mindre fornøyde med den digitale kommunikasjonen med det offentlige enn i fjor, forteller Morten Skodbo, direktør i Rambøll Management Consulting. - Dette kan skyldes at utviklingen av teknologien og mulighetene som følger med går svært raskt. Gapet mellom hva som er teknologisk mulig og hva vi faktisk oppnår i offentlig sektor blir dermed stadig større. Jo bedre tjenester du får privat, jo mer forventer du når du skal snakke med det offentlige. Mye å hente på brukerinvolvering IT i Praksis