Rambøll med leken kunst i Verdensparken

3.6.2016 14:58 | Rambøll

Fredag åpnet lekelandskapet i Verdensparken på Furuset. Lekelandskapet, og parken, er viktige elementer i Oslo kommunes Groruddalsatsning.

Parken er morsom for store og små. Her tester Rambøll-teamet om konstruksjonen holder.

Tre meter høy kunst, et enormt regnbed på 300 m2, og gjenbruk av 2000 m3 leirmasse er noen av elementene som var involvert for å skape Norges kanskje flotteste lekelandskap.

Lucia Pastor-Roux, arkitekt og landskapsarkitekt hos Rambøll, har jobbet med prosjektet i nesten to år, på oppdrag fra Bymiljøetaten i Oslo kommune. – Det har vært noen utfordringer med blant annet store mengder overvann, samt store leire- og stenmasser som var til overs etter tidligere prosjekt. Vi har brukt leiren til å forme naturlige elementer i terrenget og regnbed for å håndtere overvannet. Jeg er veldig stolte av denne parken. Nå som den er ferdig håper jeg at dette ikke bare blir en lekeplass, men en møteplass til glede for hele Groruddalen, sier Lucia.

Mange fag involvert
Rambøll har hatt ansvar for landskapsarkitekturen samt oppfølging av kunstneren. I tillegg til landskapsarkitekter har Rambøll har vært involvert med fag som vanningeniører, geotekniske fag, elektro ingeniører og rådgivende ingeniører fra bygg. Det har også blitt utført en SHA analyse.

I dag er lekelandskapet et lekent kunstområde med morsomme elementer, som for eksempel «stjernelys» på skulpturene som lyser i mørket. Det er den danske kunstneren Hans Henrik Øhlers, som ble engasjert av Rambøll, som har laget skulpturene. Han er kjent for å arbeide i organiske formspråk.

-Jeg håper at arbeidet mitt skal være så uimotståelig innbydende at det oppmuntrer til lek og sosialt samspill mellom barn og voksne. Kunst bør oppleves av alle sanser, med hele kroppen, ikke bare intellektuelt, sier Øhlers, om prosjektet i verdensparken.

Verdensparken er bygget med midler fra Groruddalssatsingen.

På kvelstid lyser lekestativene opp, som de kunstverkene de er.
Rambøll-teamet.
Landskapsarkitekter, vann- elektor og rådgivende ingenører samt eksperter innen geotekniske fag. Mange bidrar til den flotte parken.
Statssekretær i kommunal og moderniseringsdepartementet Grete Ellingsen, Raymond Johansen og sønnen Sebastian Johansen.
Barn i lek
Lucia Pastor-Roux, arkitekt og landskapsarkitekt hos Rambøll, tar seg en velfortjent hvil før parken åpner.

IT i Praksis 2017 – Norges digitale status10.8.2017 16:00Pressemelding

For treg digital utviklingDen digitale utviklingen i Norge går fremover – men ikke raskt nok. Det viser rapporten IT i Praksis 2017, som lanseres i dag. IT i Praksis tar for seg Norges digitale status, og ser på digitale erfaringer, utfordringer og planer i 500 offentlige og private virksomheter. Rapporten utgis for tiende gang, og er laget av Rambøll i samarbeid med IKT Norge, Visma og Den Norske Dataforening. - Den digitale utviklingen går fremover, men det går det fortsatt for sakte. Brukerne er mindre fornøyde med den digitale kommunikasjonen med det offentlige enn i fjor, forteller Morten Skodbo, direktør i Rambøll Management Consulting. - Dette kan skyldes at utviklingen av teknologien og mulighetene som følger med går svært raskt. Gapet mellom hva som er teknologisk mulig og hva vi faktisk oppnår i offentlig sektor blir dermed stadig større. Jo bedre tjenester du får privat, jo mer forventer du når du skal snakke med det offentlige. Mye å hente på brukerinvolvering IT i Praksis