Rambøll med i første prosjekt Nye Veier har i markedet

4.7.2016 09:00 | Rambøll

Rambøll arbeider med innovasjon og interessehåndteringen for Nye Veier i reguleringsplanarbeidet med E39 Kristiansand Vest – Søgne øst.

Rundt 60 stykker møtte opp på informasjonsmøte i Songdalen.

Rambøll trekker på kompetanse fra sin globale virksomhet og har hentet inn svensk ekspertise til dette viktige prosjektet. Cecilia Orosz har lang erfaring fra store samferdselsprosjekter. Kunden har vært svært positive til dette, da de bruker Sverige som ett foregangsland fordi de bygger veier langt billigere enn her i Norge.

- Både for Nye Veier og for Rambøll er dette et viktig prosjekt, som kan fungere som et springbrett for kommende prosjekter Nye Veiere kommer ut med, forteller Cecilia.

Gir innsikt i prosessen
Det er strekningen fra Breimyr til Monan gjennom Kristiansand og Songdalen som nå skal få sin endelige reguleringsplan før byggearbeidene kan starte, trolig i løpet av 2018.

-Vi utfører en reguleringsplan og tilpasser den slik at den kan gå inni totalentreprise, leveranse i slutten av desember i år. Vi jobber med tekniske innovasjonsgrupper og ser på besparinger i prosjektet, forteller Cecilia.

Åpent møte med lokalbefolkningen
Det jobbes også med å få bedre informasjonsflyt rundt prosjektet da det oppleves at interessen fra allmenheten er stor.

Et resultat av denne åpenheten var at det nylig ble avholdt åpen kontordag og informasjonsmøte på rådhuset i Songdalen. Representanter fra Nye Veier og Rambøll var til stede og informerte om prosjektet og den videre planprosessen. Totalt møtte rundt 60 personer, herunder representanter fra politikere og administrasjonen i Kristiansand og Songdalen kommuner. Det var et veldig bra møte, forhåpentligvis det første i en lang rekke.

Rundt 60 stykker møtte opp på informasjonsmøte i Songdalen.
Tekniske innovasjonsgruppe. Cecilia Orosz ligger i front.

IT i Praksis 2017 – Norges digitale status10.8.2017 16:00Pressemelding

For treg digital utviklingDen digitale utviklingen i Norge går fremover – men ikke raskt nok. Det viser rapporten IT i Praksis 2017, som lanseres i dag. IT i Praksis tar for seg Norges digitale status, og ser på digitale erfaringer, utfordringer og planer i 500 offentlige og private virksomheter. Rapporten utgis for tiende gang, og er laget av Rambøll i samarbeid med IKT Norge, Visma og Den Norske Dataforening. - Den digitale utviklingen går fremover, men det går det fortsatt for sakte. Brukerne er mindre fornøyde med den digitale kommunikasjonen med det offentlige enn i fjor, forteller Morten Skodbo, direktør i Rambøll Management Consulting. - Dette kan skyldes at utviklingen av teknologien og mulighetene som følger med går svært raskt. Gapet mellom hva som er teknologisk mulig og hva vi faktisk oppnår i offentlig sektor blir dermed stadig større. Jo bedre tjenester du får privat, jo mer forventer du når du skal snakke med det offentlige. Mye å hente på brukerinvolvering IT i Praksis