Rambøll landskap vant byggeskikkprisen i Stavanger for «god møteplass»

20.10.2016 15:33 | Rambøll

-Et stolt øyeblikk, sier landskapsarkitekt Nathaniel J. Behrends. – Denne prisen er veldig hyggelig å få, men den største gleden er å se at folk bruker området i hverdagen.

Torsdag ble byggeskikkprisen i Stavanger delt ut. Prisen deles ut årlig og har som mål å fremme forbilledlig byutvikling og arkitektur. Både byggherre og arkitekt hedres. Temaet for årets pris er «gode møteplasser».

Lokalsenteret og kvartalslek i prosjektet 5 ° Øst har vært et samarbeid mellom Link arkitektur og Rambøll landskap, med OBOS, K2 Stavanger og Coop som byggherrer.

Til sammen 17 kandidater ble foreslått. Juryen bestod av to byutviklingspolitikere, byplansjefen og sivilarkitekter/landskapsarkitekt. Det ble lagt vekt på at måten prosjektene er løst på gir økte muligheter for at mennesker møtes.

I begrunnelsen for nominasjonen heter det:
«Butikker, spisesteder og andre offentlige tilbud i 1. etasje med direkte utgang til gateplan skaper et attraktivt gateløp og bidrar til et levende byrom. Fortauet tas i bruk og spisestedene flytter ut når været er godt. Kvartalslekeplassen er tilrettelagt både for opphold og aktivitet og samler folk i alle aldre.

Kvartalslekeplassen supplerer Lervigsparken og Ostehuset som byrom og møteplasser, og skaper god sammenheng på tvers av gaten. Busstraseen og hovedsykkelruten tangerer kvartalslekeplassen og knytter prosjektet sammen med resten av byen. Her kan du hoppe av for å gjøre innkjøp, barna kan leke, benker og bord kan tas i bruk til å betrakte hverdagslivet eller du kan nyte et måltid. Prosjektet danner gode rammer for et levende hverdagsbyrom hvor planlagte og tilfeldige møter skjer, hvor gamle vennskap forsterkes og nye relasjoner oppstår.»

IT i Praksis 2017 – Norges digitale status10.8.2017 16:00Pressemelding

For treg digital utviklingDen digitale utviklingen i Norge går fremover – men ikke raskt nok. Det viser rapporten IT i Praksis 2017, som lanseres i dag. IT i Praksis tar for seg Norges digitale status, og ser på digitale erfaringer, utfordringer og planer i 500 offentlige og private virksomheter. Rapporten utgis for tiende gang, og er laget av Rambøll i samarbeid med IKT Norge, Visma og Den Norske Dataforening. - Den digitale utviklingen går fremover, men det går det fortsatt for sakte. Brukerne er mindre fornøyde med den digitale kommunikasjonen med det offentlige enn i fjor, forteller Morten Skodbo, direktør i Rambøll Management Consulting. - Dette kan skyldes at utviklingen av teknologien og mulighetene som følger med går svært raskt. Gapet mellom hva som er teknologisk mulig og hva vi faktisk oppnår i offentlig sektor blir dermed stadig større. Jo bedre tjenester du får privat, jo mer forventer du når du skal snakke med det offentlige. Mye å hente på brukerinvolvering IT i Praksis