Rambøll landskap vant byggeskikkprisen i Stavanger for «god møteplass»

-Et stolt øyeblikk, sier landskapsarkitekt Nathaniel J. Behrends. – Denne prisen er veldig hyggelig å få, men den største gleden er å se at folk bruker området i hverdagen.

Torsdag ble byggeskikkprisen i Stavanger delt ut. Prisen deles ut årlig og har som mål å fremme forbilledlig byutvikling og arkitektur. Både byggherre og arkitekt hedres. Temaet for årets pris er «gode møteplasser».

Lokalsenteret og kvartalslek i prosjektet 5 ° Øst har vært et samarbeid mellom Link arkitektur og Rambøll landskap, med OBOS, K2 Stavanger og Coop som byggherrer.

Til sammen 17 kandidater ble foreslått. Juryen bestod av to byutviklingspolitikere, byplansjefen og sivilarkitekter/landskapsarkitekt. Det ble lagt vekt på at måten prosjektene er løst på gir økte muligheter for at mennesker møtes.

I begrunnelsen for nominasjonen heter det:
«Butikker, spisesteder og andre offentlige tilbud i 1. etasje med direkte utgang til gateplan skaper et attraktivt gateløp og bidrar til et levende byrom. Fortauet tas i bruk og spisestedene flytter ut når været er godt. Kvartalslekeplassen er tilrettelagt både for opphold og aktivitet og samler folk i alle aldre.

Kvartalslekeplassen supplerer Lervigsparken og Ostehuset som byrom og møteplasser, og skaper god sammenheng på tvers av gaten. Busstraseen og hovedsykkelruten tangerer kvartalslekeplassen og knytter prosjektet sammen med resten av byen. Her kan du hoppe av for å gjøre innkjøp, barna kan leke, benker og bord kan tas i bruk til å betrakte hverdagslivet eller du kan nyte et måltid. Prosjektet danner gode rammer for et levende hverdagsbyrom hvor planlagte og tilfeldige møter skjer, hvor gamle vennskap forsterkes og nye relasjoner oppstår.»

Rambøll med ny VVA-avtale for Færder kommune7.3.2018 08:41Pressemelding

-Vi ser frem til et givende samarbeid om spennende prosjekter i årene fremover. Denne rammeavtalen er viktig for oss og bekrefter vår posisjon som rådgiver i Vestfold, sier Atle Gulbrandsen fra Rambøll. Tjøme og Nøtterøy ble slått sammen til Færder fra første januar i år. Til sammen har kommunen rundt 27.000 innbyggere, men i sommermånedene mer enn dobles antallet på grunn av stor tilstrømming til sommerparadiset. Dette gir særegne utfordringer for infrastruktur både over og under bakken og Rambøll er stolt over å kunne hjelpe kommunen med å løse sine oppgaver. Avtalen løper i 2+1+1 år.