Rambøll invitert til det Det Hvite hus

Kom utstyrt med 20.000 legoklosser.

I forbindelse med FNs vanndag, som markeres hvert år 22. mars, inviterte den amerikanske administrasjonen til et toppmøte om vann i Det Hvite Hus. Rambøll var invitert med, som del av en dansk delegasjon.

USA står ovenfor enorme utfordringer i forhold til vann. I løpet av årene som kommer, vil det investeres milliarder av dollar for å redusere amerikanernes vann- og energiforbruk. Skandinaviske vannteknologibedrifter har mange av de løsningene som amerikanerne tørster etter, og en håndfull danske bedrifter ble derfor invitert med for å vise sin kompetanse i Det Hvite Hus. Blant dem var Søren Hvilshøj, global markedsdirektør i Rambøll Vann.

Delegasjonen snakket om temaer som klimatilpasning, overvann-, spill- og grunnvannshåndtering.

Waterville
For å skape bevissthet og for å demonstrere styrken i den danske vannsektoren på en klar og detaljert måte, valgte Rambøll å bygge en stor Lego-modell utstilling for å illustrere den danske tilnærmingen til denne problematikken. Modellen som er 90 centimeter lang og 213 centimeter høy, og består av 20.000 legoklosser, illustrerer den lille landsbyen heter "Waterville". Modellen viser mange typiske kjennetegn ved den danske tilnærming til vannforvaltning samt forskjellige metoder for 3D analyse av vannressursforvaltning som for eksempel ressursundersøkelser gjort av et helikopter.

-USA står overfor en rekke vannutfordringer, fra alvorlige vannunderskudd i California til hyppige flommer i Mississippi-området. Ved å presentere modellen håper vi å initiere kvalifiserte og fruktbare diskusjoner om mulige løsninger. For eksempel om hvordan USA kan oppnå sitt ambisiøse mål om å redusere vannforbruket med 30%, sier Søren Hvilshøj.

Søren Hvilshøj, global markedsdirektør i Rambøll Vann.