Rambøll er med tidligfaseplanlegging for Sykehusbygg

13.10.2016 10:01 | Rambøll

Rambøll søkte i sitt internasjonale nettverk, og fant god nabo med unik fagekspertise.

Nå har Helseplan fra Sverige, sammen med Rambøll og Nosyko, vunnet en åpen anbudskonkurranse om rammeavtale, hvor vi skal bistå med sykehusplanleggere til bruk i utviklings- og utbyggingsprosjekter. Nyetablerte Sykehusbygg er oppdragsgiver.

- Sykehus er et viktig satsningsområde for Rambøll. Det er veldig gøy at vi finner så gode partnere og at vi sammen klarer å vinne fire av seks delområder, sier Siri Luise Rørholt, senior arkitekt i Rambøll.

Tilsammen seks selskaper/kollasjoner har fått tildelt rammeavtaler innen seks delområder. Avtalen har en varighet på to år, med opsjon på forlengelse i ytterligere 2 år/1+1.

Like utfordringer i Norden
-I hele Norden står vi overfor de samme utfordringene; demografiske trender, krav til høyere pasientsikkerhet og likeverdig behandling, medisinske utvikling innen teknologi og prosesser, krav til økt produktivitet og effektivitet, og innbyggernes krav til tilgjengelighet og serviceutfordringer i eksisterende strukturer. Arbeidsmåter for omsorg er under kontinuerlig endring og vil påvirke behovet for ulike typer helsetjenester, bygninger og utformingen av dem, sier Marie Öberg Lindevall, daglig leder Helseplan.

Helseplan har lang erfaring med systematisk innsamling av forretningsdata og benchmarking av nøkkelindikatorer for helsetjenester.

- Vi gleder oss til å bistå Sykehusbygg med å planlegge framtidens sykehus, avslutter Siri Luise Rørholt.

Siri Luise Rørholt, senior arkitekt i Rambøll.
Marie Öberg Lindevall, daglig leder Helseplan.

IT i Praksis 2017 – Norges digitale status10.8.2017 16:00Pressemelding

For treg digital utviklingDen digitale utviklingen i Norge går fremover – men ikke raskt nok. Det viser rapporten IT i Praksis 2017, som lanseres i dag. IT i Praksis tar for seg Norges digitale status, og ser på digitale erfaringer, utfordringer og planer i 500 offentlige og private virksomheter. Rapporten utgis for tiende gang, og er laget av Rambøll i samarbeid med IKT Norge, Visma og Den Norske Dataforening. - Den digitale utviklingen går fremover, men det går det fortsatt for sakte. Brukerne er mindre fornøyde med den digitale kommunikasjonen med det offentlige enn i fjor, forteller Morten Skodbo, direktør i Rambøll Management Consulting. - Dette kan skyldes at utviklingen av teknologien og mulighetene som følger med går svært raskt. Gapet mellom hva som er teknologisk mulig og hva vi faktisk oppnår i offentlig sektor blir dermed stadig større. Jo bedre tjenester du får privat, jo mer forventer du når du skal snakke med det offentlige. Mye å hente på brukerinvolvering IT i Praksis