Rambøll er med tidligfaseplanlegging for Sykehusbygg

Rambøll søkte i sitt internasjonale nettverk, og fant god nabo med unik fagekspertise.

Nå har Helseplan fra Sverige, sammen med Rambøll og Nosyko, vunnet en åpen anbudskonkurranse om rammeavtale, hvor vi skal bistå med sykehusplanleggere til bruk i utviklings- og utbyggingsprosjekter. Nyetablerte Sykehusbygg er oppdragsgiver.

- Sykehus er et viktig satsningsområde for Rambøll. Det er veldig gøy at vi finner så gode partnere og at vi sammen klarer å vinne fire av seks delområder, sier Siri Luise Rørholt, senior arkitekt i Rambøll.

Tilsammen seks selskaper/kollasjoner har fått tildelt rammeavtaler innen seks delområder. Avtalen har en varighet på to år, med opsjon på forlengelse i ytterligere 2 år/1+1.

Like utfordringer i Norden
-I hele Norden står vi overfor de samme utfordringene; demografiske trender, krav til høyere pasientsikkerhet og likeverdig behandling, medisinske utvikling innen teknologi og prosesser, krav til økt produktivitet og effektivitet, og innbyggernes krav til tilgjengelighet og serviceutfordringer i eksisterende strukturer. Arbeidsmåter for omsorg er under kontinuerlig endring og vil påvirke behovet for ulike typer helsetjenester, bygninger og utformingen av dem, sier Marie Öberg Lindevall, daglig leder Helseplan.

Helseplan har lang erfaring med systematisk innsamling av forretningsdata og benchmarking av nøkkelindikatorer for helsetjenester.

- Vi gleder oss til å bistå Sykehusbygg med å planlegge framtidens sykehus, avslutter Siri Luise Rørholt.

Siri Luise Rørholt, senior arkitekt i Rambøll.
Marie Öberg Lindevall, daglig leder Helseplan.