Rambøll er arkitekt og rådgiver for fengslet i Agder

Kruse Smith Entreprenør og Rambøll skal bygge to nye avdelinger for fengslet i Agder, på oppdrag for Statsbygg.

- At vi vant dette er resultatet av langsiktig og strategisk arbeid utført av tilbudsteamet i Kristiansand. Dette er et godt eksempel på hvor viktig vår lokale forankring i markedet er. Vi er veldig fornøyde med å score best på kvalitet i konkurransen, spesielt fordi vi har brukt hele vår tverrfaglige styrke, fra arkitekter til tekniske fag. Vi vil benytte lokale ressurser i tillegg til at vi benytter nasjonal og global ekspertise ved behov. Dette gir oss de beste forutsetningene for et veldig godt sluttresultat, sier Bjørn Tore Landsem, markedsenhetsdirektør for Bygg og arkitektur sør & øst i Rambøll.

Kruse Smith Entreprenør skal bygge forlegningsbygg med bo- og aktivitetsarealer ved de to fengselsavdelingene. Statsbygg har også inngått en avtale med Skanska som skal bygge portbygg, hovedvaktbygg, aktivitetsbygg samt komplette utomhusarbeider og såkalte perimetersikringer.

Til sammen utgjør de to nye avdelingene i Mandal og Froland rundt 300 soningsplasser.

Total kontraktssum for avdeling Mandal er om lag 360 millioner og for Froland 530 millioner kroner.

Prosjektet er oppdelt i fire totalentrepriser, to på hver lokasjon.

Forprosjektet er allerede i gang.

Byggestart er første kvartal 2018, byggene skal være klare for prøvedrift høsten 2019 og skal overleveres Kriminalomsorgen første halvår 2020.

Bilde: Oppstartsmøte med Kruse Smith Entreprenør og Rambøll.  Prosessleder Gerd Beate Vik jobbet for at alle nøkkelpersoner har en felles forståelse for bakgrunn og ambisjoner for prosjektet.
Bilde: Oppstartsmøte med Kruse Smith Entreprenør og Rambøll. Prosessleder Gerd Beate Vik jobbet for at alle nøkkelpersoner har en felles forståelse for bakgrunn og ambisjoner for prosjektet.

Rambøll med ny VVA-avtale for Færder kommune7.3.2018 08:41Pressemelding

-Vi ser frem til et givende samarbeid om spennende prosjekter i årene fremover. Denne rammeavtalen er viktig for oss og bekrefter vår posisjon som rådgiver i Vestfold, sier Atle Gulbrandsen fra Rambøll. Tjøme og Nøtterøy ble slått sammen til Færder fra første januar i år. Til sammen har kommunen rundt 27.000 innbyggere, men i sommermånedene mer enn dobles antallet på grunn av stor tilstrømming til sommerparadiset. Dette gir særegne utfordringer for infrastruktur både over og under bakken og Rambøll er stolt over å kunne hjelpe kommunen med å løse sine oppgaver. Avtalen løper i 2+1+1 år.

Satser på samferdsel og byutvikling i Bergen2.2.2018 10:29Pressemelding

Denne uken signerte Rambøll en avtale om oppkjøp av ConStrada. Det anerkjente rådgiverselskapet tilbyr tjenester innen samferdsel, landskapsarkitektur og planteknikk og blir en viktig plattform for Rambølls videre satsing på samferdsel på Vestlandet. - Vi gleder oss til å bli en del av Rambøll. I fremtidens marked ser vi langt flere muligheter sammen med Rambøll, enn ved å være alene, sier Ole Johan Sæverås, dagligleder og partner i ConStrada. - Vi har et ambisiøst mål om å vokse. Bare de neste årene regner vi med at den nye avdelingen i Bergen skal ha en vekst på over 100 prosent. ConStrada tilfører oss et nytt element som vil være positivt for både samferdselmiljøet vårt, for Bergenskontoret og hele Rambøll, sier Hilde Nordskogen, markedsenhetsdirektør for Samferdsel og Byutvikling. ConStrada har bygget opp en imponerende virksomhet siden 2009. De har erfaring fra både små og store prosjekter; fra gang- og sykkelvegprosjekter til motorveganlegg på både regulering og byggeplannivå. De