Rambøll deltar i rehabilitering av Domkirken og Korskirken i Bergen

29.6.2016 14:45 | Rambøll

Rambøll har inngått en to-årig rammeavtale for arkitekt- og konsulenttjenester i forbindelse med rehabilitering av Domkirken og Korskirken i Bergen.

Domkirken i Bergen.

Tilstandsanalyser viser at begge kirkene har stort behov for utbedring, og det er derfor satt i gang arbeid med å totalrenovere kirkene innenfor en samlet budsjettert kostnad på 470 millioner kroner. Arbeidene planlegges og styres av Akasia Kirke og Gravplass AS for byggherre Bergen Kirkelige Fellesråd.

Det er inngått en samarbeidsavtale med det svenske arkitektfirmaet AIX Arkitekter, som har den rette kompetansen til å bistå Akasia med gode løsninger for middelalderbygg i stein.

Rehabilitering over mange år
De samlede rehabiliteringsarbeidene vil trolig strekke seg over flere tiår, og den prosjekteringen som nå er igangsatt begrenser seg til utbedring av Domkirkens tårn og gavlveggen i Korskirkens søndre korsarm.

En sentral del av rehabiliteringsarbeidet består i en total utskifting av utvendig puss. Denne er sementbasert, noe som fører til at fukt blir innestengt og resulterer i skader på murverket. Et viktig arbeid i denne fasen blir derfor å fjerne denne pussen, og å finne frem til riktig oppskrift og utførelse av en kalkpuss som er holdbar og kan erstatte den sementbaserte pussen. Også tømmerkonstruksjoner har sopp- og råteskader som trenger utbedring, og kobbertekkingen på blant annet Domkirketårnet er moden for utskifting.

Praktiske utfordringer
Ved utbedring av Domkirketårnets tømmerkonstruksjoner vil en møte på praktiske utfordringer i arbeidet med å fjerne råteskadde deler i eksempelvis sviller og bjelker for å erstatte dem med frisk ved. Her vil Rambøll bistå ved planlegging og dimensjonering av jekking og avstemplinger.

Når en kommer til utskifting av kobbertekking vil en også stå overfor valg av betydning for kirkenes fremtidige utseende. Moderne produksjonsmetoder har frembragt et renere kobberprodukt, samtidig som vi har fått renere byluft. Dette fører til at kobbertekkingen uten spesielle tiltak ikke vil irre til den grønnfargen vi er vant med.

Domkirken og Korskirken er fredede bygg, og alt arbeid er underlagt strenge krav til dokumentasjon, både av eksisterende situasjon, prosjekterte løsninger og utførelsen av arbeidene. I hovedsak skal alle arbeider godkjennes av Riksantikvaren før de kommer til utførelse.

Fakta: Domkirken i Bergen er nevnt første gang i 1181, men det vites ikke eksakt når kirken er bygget. Den er 20 meter bred og 60 meter lang, og har et to-skipet langhus med en-skipet kor mot øst og tårn mot vest. Den er gjenoppbygget og restaurert flere ganger, senest i perioden 1963-69.

Korskirken i Bergen er bygget rundt år 1150 som en rektangulær, enskipet bygning. Kirken er endret og bygget på til ulike tider, og sin nåværende korsform fikk den først i 1632.

Domkirken i Bergen.
Korskirkens
Korskirkens

IT i Praksis 2017 – Norges digitale status10.8.2017 16:00Pressemelding