«RÅGO matkasser» mottar Bygdeutviklingsprisen for Trøndelag

RÅGO leverer trekasser med grønnsaker og lokalmat rett på døren til rundt 1300 familier fra Melhus i sør til Verdal i nord. I dag mottar Trondheims Kjøkkenhage AS, bedriften bak RÅGO, bedriftsutviklingsprisen for Trøndelag 2018 og 50 000 kroner i premiepenger.
Paret bak suksessformelen til Rågo Hanne Askestad Myraune og Gustav Myraune.Foto:Øystein Lie

RÅGO sitt konsept er å levere kun lokalmat etter sesong.

– Vi mener det er mer bærekraftig å levere sesongbasert mat. Klart vi gjerne skulle levert tomater hele året, men i vinterhalvåret er det en utfordring å dyrke tomater. Når vi følger sesongens variasjoner, smaker det ekstra godt når grønnsaker som vi har ventet på, igjen er i sesong.

Våre bugnende matkasser med grønnsaker fra Frosta og lokalmat fra Trøndelag er svært populære, sier daglig leder Gustav Myraune som eier og driver bedriften sammen med Hanne Askestad Myraune.

RÅGO har et utmerket utgangspunkt for å levere god, lokalprodusert mat. Frosta har et næringsrikt jordsmonn for produksjon av grønnsaker, og er kjent som «Trondheims kjøkkenhage». Området har et innovativt landbruk med driftige bønder som dyrker frem et mangfold av grønnsaker. I tillegg til grønnsaker fra den solfylte halvøya, tilbyr de også et rikt utvalg av lokalprodusert mat fra hele Trøndelag.

-Trondheim Kjøkkenhage AS tenker nytt og utradisjonelt og de gjør kortreist mat av høy kvalitet lett tilgjengelig for enkeltpersoner, familier og husholdninger som er bevisste på valg av råvarer. Matkasser har riktignok vært på markedet noen år, men ikke med denne type varer, sier jurymedlem Tore Bjørkli, landbruksdirektør hos Fylkesmannen i Trøndelag.

Fra fjøs til pakkesentral
RÅGO henter varene sine direkte hos produsentene og pakker dem om til utkjøring i det gamle kufjøset på Myraunet gård, hvor selskapet holder til. Her er båsene fra 80-tallet er byttet ut med kjølelager og pakkesentral. På Myraunet Gård, hvor RÅGO pakkes, dyrkes det også gulrot, potet, asparges, artisjokk, mais, fennikel, bønner og søtpotet til matkassa. Resten av grønnsakene hentes hos rundt 20 produsenter på Frosta.

Skaper arbeidsplasser
Bedriften sysselsetter 13 personer fordelt på 8 årsverk. Flere av de ansatte er ungdommer. RÅGO har utviklet et konsept som bidrar til økt merverdi for mange av lokalmatbedriftene i nærområdet.

Bedriften har hatt en god vekst og ønsker nå å ekspandere satsingen.

- RÅGO viser at dersom man kombinerer gode ideer med forståelse for kundens behov, og i tillegg er god på samarbeid, ja da får man resultater, sier Vigdis Harsvik, direktør i Innovasjon Norge Trøndelag om suksessformelen til den friske veksten.

-Det er en trend at flere er opptatt av å spise mer grønt, og det gleder oss at vi når ut til stadig flere familier. Vi startet med 50 kunder i 2014, i dag har vi 1300 aktive kunder. Nå satser vi videre, og skal levere matkasser enda lenger nord i fylket - til Steinkjer, avslutter Myraune.

Juryen har bestått av:

• Terje Sørvik, leder for Hovedutvalg Næring i Trøndelag Fylkeskommune
  • Tore Bjørkli, landbruksdirektør Fylkesmannen i Trøndelag
  • Vigdis Harsvik, direktør Innovasjon Norge Trøndelag

Fakta om bedriftsutviklingsprisen i landbruket:

• Innovasjon Norge deler hvert år ut bedriftsutviklingsprisen i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet.
  • Det er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser.
  • Det kåres en vinner i hvert fylke som får 50 000 kroner.
  • De fylkesvise vinnerne deltar så i den nasjonale konkurransen om 250 000 kroner.
  • Den nasjonale prisen vil bli delt ut under Internationale Grüne Woche i Berlin i januar 2019.

Pressen ønskes velkommen til å være med på prisutdelingen på Myraunet Gård, 7633 Frosta, torsdag 8. november klokken 12.00

Lokalmat levert rett på døren Foto: Øystein Lie
Foto: Øystein Lie

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge