Rådgivere valgt for utbyggingsprosjekt ved Tromsø lufthavn

En viktig milepæl i terminalprosjektet for Tromsø lufthavn er nådd - Rambøll Norge AS og Nordic – Office of Architecture er valgt som rådgivere i prosjekteringsarbeidet.
Illustrasjonsfoto ny terminal Tromsø (foto: Avinor)

Avinor skal bygge ut lufthavnen i Tromsø. Skisseprosjektet er ferdigstilt, og prosjektet har kommet over i forprosjektfase. I den forbindelse har det blitt gjennomført en anbudsrunde på rådgivergruppe. Avinor mottok tilbud fra flere velrenommerte aktører, og etter å ha gjennomført en grundig evaluering og forhandlingsrunder er det besluttet å tildele kontrakten til Rambøll Norge AS og Nordic – Office of Architecture.

Kontrakten omfatter arkitekt og alle rådgivende ingeniørfag som er nødvendig for å levere forprosjektet, samt detaljplanlegging og oppfølging i byggetiden for terminal og flyoppstillingsplasser i Tromsø. Ved full gjennomføring og bestilling av samtlige opsjoner antas oppdraget å kunne ha varighet fra kontraktsinngåelse medio 2018 til 2021/22. Avtalens verdi i forprosjektfasen er på cirka 25 millioner kroner.

- Med både rådgivere og lokal prosjektledelse på plass får vi nå god fremdrift i prosjektet. Vi vil fremover jobbe med tidsplanen, og vil ha detaljene rundt denne klare på nyåret. Prosjektet har høy prioritet da trafikkveksten i nord forventes å fortsette, og vi gleder oss til å kunne få bedre kapasitet og fasiliteter i Tromsø. I mellomtiden er utbedringen av toalettene ferdigstilt og området rundt sikkerhetskontrollen skal utvides, forteller Thorgeir Landevaag, divisjonsdirektør i Avinor.

- Tromsø lufthavn er et viktig knutepunkt både regionalt og nasjonalt - en arktisk hub som forbinder nord og sør. Sammen med Avinor gleder vi oss til å utvikle Tromsø lufthavn til en effektiv, brukervennlig og fremtidsrettet lufthavn. Rambøll og Nordic – Office of Architecture er svært glade for tildelningen og ser frem til et godt samarbeid, sier tilbudsansvarlig i Rambøll Even Brobak og ansvarlig partner i Nordic – Office of Architecure, Bjørn Olav Susæg.

Illustrasjonsfoto ny terminal Tromsø (foto: Avinor)