Råd til andre gründere

Etter å ha drevet selskaper i 25 år innen 10 bransjer, er dette de beste rådene jeg kan gi andre gründere utaler gründer Kennet Nilsen.

KONSULENTER
Aldri, aldri ,aldri bruk konsulenter. Konsulenter har bare skapt problemer for meg, og kostet meg 12 millioner før jeg lærte dette. Det høres ALLTID fantastisk ut det de kan levere, og er fristende, men hold deg langt unna. Unntaket er konsulenter for kommunikasjon mot Innovasjon Norge. Her er det vanskelig å få igjennom prosjekter uten å skrive søknadene på rett måte. Dette er stort sett på en slik måte at du selv ikke kjenner igjen ditt eget prosjekt dessverre.
LÅN PENGER I BANK NÅR DU IKKE TRENGER DET.
Går du til banken når du må ha penger, er svaret nei eller du får tilbud om dyr kreditt. Penger låner du i bank når du ikke trenger det! Unngå benytt leasing, faktoring eller andre kredittordninger utenom bank. Alle høres i utgangspunktet veldig billig ut og du er klart fristet. Men i avtalene som du signerer er prisen og betingelsene en helt annen. Selv advokater og revisorer klarer ikke å forstå de mest komplekse avtalene. Her har jeg tapt 4 millioner i mine selskaper, før jeg fikk stanset galskapen. Effektiv rente er i alle tilfeller mellom 14-33 prosent.
SELGERE
Alle du snakker med med tittelen selger vil ALLTID si ting som ikke stemmer for at du skal kjøpe. Forvent å bli lurt. Derfor må du se vekk i fra alt muntlig og kontrollere det skriftlige, spesielt kontraktene. Kontroller også spesielt de generelle betingelsene, som flere selskaper har med liten skrift, men som kan bety store kostnader. Metoden de fleste bruker er at noen snakker med deg der alt er enkelt billig og fristende. Etter tillit er bygget opp, signerer du avtalen. Det som står med liten skrift gir deg problemer senere. Ikke tenk at banker eller andre organisasjoner er annerledes. Totalt har jeg sikkert brukt 1850 timer og ca 2 mill gjennom 25år på slike saker. Og prøv å unngå å ansette selgere. Dette kan gi deg store utfordringer internt og opp mot kunder.
ANSATTE
Ansatte som stadig fremhever seg selv som best og gjerne slenger negative kommentarer om andre er som regel det stikk motsatte.
Begrens bruk av lønnsbonus som metode for å vise du setter pris på deres innsats. Gi heller ros, og la den ansatte merke de blir sett og satt pris på. Jeg har kastet vekk 10 mill på bruk av god lønn og bonus. Det fungerer i starten, men etter en stund får det stikk motsatt effekt, da man hele tiden forventer mer og mer.
Ikke la personer vokse i organisasjonen for fort. Og har de ikke de rette kvalifikasjonene, så oppfordre dem til å ta etterutdanning for og komme i posisjon. Har du en flink person i en stilling, er det stor fare for at annen stilling eller mer ansvar ikke fungerer så bra. Å sette han/henne ned igjen i stilling er rett og slett umulig!
BLUETAG
Bruk forretningssystemet BlueTag. Systemet er laget ene og alene for å unngå alle disse problemene.
ADVOKATER
Advokater må du passe på. De fleste tjener mye penger på å skrive brev frem og tilbake, og i konflikter/rettssaker prøver mange mot slutten å kun forlike sakene, slik at de slipper å gjøre den tyngste delen av advokatjobben. Pass ekstra godt på hvem du velger som advokat, da det er store forskjeller. Ta kontroll over kommunikasjonen og ikke aksepter forlik om dette ikke er riktig. Alle advokater sier også en ting som er noe skremmende: DET ER INGEN STEDER DET ER MER LØGN ENN I NORSKE RETTSALER! Dessverre er det slik. Grunnen er at løgn ikke får noen rettslige reaksjoner. Jeg har selv opplevd dette, og det er frustrerende når motparten står ovenfor en dommer og forteller løgner. Jeg oppfordrer helt klart alltid å uansett fokusere på sannheten, aldri løgn.
OFFENTLIGE MYNDIGHETER
Offentlige myndigheter har ingen sunn fornuft, og vil kreve sine avgifter selv om du ikke har fått betalt av dine kunder. Vær klar over denne risikoen. Jeg har hatt to alvorlige likviditetskriser på grunn av dette. Det gikk bra, men det er tøft når det står på. Spør du banken om penger når du har problemer, så er svaret som regel nei!
Er noe for godt til å være sant, så er det som regel det.
BAKSIDEN AV SUKSESS
Har du suksess og blir lagt merke til, må du vite det er en rekke personer rundt deg som vil prøve å lure deg for penger. Du vil ikke tro hva som kommer frem. Felles for alt er at det høres ut som de mest fantastiske forslagene, men gir deg som regel ikke annet en frustrasjon og økonomisk tap. Viktig å huske på at i Norge har vi en lov som er vedtatt av folket og som heter Janteloven. Når du en dag kjøper deg drømmehuset eller båten, etter og ha jobbet døgnet rundt i 10 år, skal du være klar over at mange kan se ned på deg og du mister muligens venner. Misunnelsesfaktoren i janteloven er sterk. Dette er en del av baksiden med suksess dessverre. Vinner du i Lotto derimot synes alle det er kjempekjekt. MERKELIG!
REGNSKAPSBYRÅER
Gjennom mine 25 år har jeg hatt egne ansatte, store byråer og små byråer til å håndtere regnskap. Ingen klarte å føre regnskapet riktig og masse rot fører til mye ekstra kostnader. Dette har sikkert alene koste unødvendig 7 millioner kroner. Det betyr også utallige ekstratimer for deg som driver selskapet. For alt i verden, bruk BlueTag og før regnskapet selv. DETTE ER KANSKJE DET VIKTIGSTE RÅDET JEG KAN GI.
SALG UTVIKKLING.
For å lykkes velger de fleste å benytte kjente gutteklubber for å sikre kunder og oppdrag. Dette er å anbefale og er helt klart den mest brukte modellen. Jeg har allikevel satset på andre faktorer, som unike tjenester og produkter, der fornøyde kunder er det eneste som gjør at mine selskaper vokser. Og det fungerer veldig bra :-), men det er vanskeligere enn det første alternativet. Velger du mitt alternativ så er du også fristilt problematikk når gutteklubbene skifter mening. For salg bruk Bluetag. Programmet gjør samme jobben som flere selgere, og uten rissiko for feil helt gratis.
MEDIA
Her må du passe på. Som gründer havner mange i media, stort sett med positive saker. Men i de negative sakene, som du KANSKJE anser som totalt uvesentlig og uriktig, kan media med norske lover vri om til det mest utrolige og koste dine bedrifter dyrt. Jobber janteloven mot deg i tillegg, kan en mediasak fort være slutten på selskapet.
Ingen har mer makt enn media. OFFENTLIG MOBBING og trakassering er dessverre mye benyttet av media. Beste tips er å bare skygge unna media totalt. Både positivt og negativt. Jeg er inne på denne arenaen, men det er til tider meget tøft å bli hengt ut offentlig med sterke uriktige påstander. Av det du leser av nyheter i aviser og tv, skal du alltid tenke selv fremfor og tro alt du leser. Kanskje så mye som 80 prosent, er skrevet på en måte hvor realiteten forsvinner i saken.
BYGGE ORGANISASJON.
Prøv å unngå å ansette for mange mellomledere og folk på kontoret. Husk at det finnes systemer som BlueTag, hvor du alene kan drifte butikken opp til 50 millioner i omsetning. Og det er ikke de på kontoret du tjener penger på, men de som er ute å jobber. Mellomledere utsetter deg for større risiko. KANSKJE de en gang går til en konkurrent? Starter for seg selv? Sitt selv på kundesenteret så lenge du klarer, for den dagen mellomlederne går mot deg har du en kjempeutfordring. Fasen der du ønsker å finne andre til å erstatte deg selv, er svært krevende og vanskelig. Dette har jeg prøvd mange ganger selv, men aldri lykkes desverre. Men kansje andre er flinkere her?
SENTRALBORD
Kjøp sentralbordtjeneste som svarer telefonen til ditt firma. Dette koster ikke mye. Når du inngår avtalen sier du at alle salgstelefoner ikke skal videre og du ønsker ikke betale for denne type telefoner. For er du klar over at 80 prosent av de som ringer din bedrift er selgere? Så ikke kast bort tid på å snakke med dem. Etter jeg gjorde dette ble min arbeidsdag totalt forandret. Virkelig å anbefale!
INOVASJON NORGE
Bruk de, men er de ukjent for deg så vil du bli rystet når du finner ut hvordan dette egentlig fungerer. det er lett å få støtte, med du må ha andre til å skive søknadene for deg. Skriver du ditt eget språk får du nei. Lar du andre skrive det samme uten at du forstår noe, kommer pengene. Du må da gi fra deg 5 prosent til han som skiver. Dette betaler du etter at du har mottatt pengene og bare av det du mottar. Pass på, da det er mange her som prøver å lure deg inn i store kompliserte avtaler der de tar opp til 25%. Hold deg unna disse.
ISO SERTIFISERING
Her er det mange feller å gå i. Den mest brukte sertifiseringen er ISO 9001, Hovedpoenget er å dokumentere kvalitet av dine leveranser, og bruke det til å bli bedre. OHSAS 18001 er sikkerhet og HMS. ISO 14001 skal påvirke miljøet positivt og dokumentere dette.
For alt i verden hold deg langt unna DNV eller andre byråkrater uten noen praktisk forståelse eller bransjeerfaring. Da ender du opp med en regning på mange 100 tusen og et papirhierarki som ingen klarer å bruke. Jeg har testet det fullt ut, men innså til slutt galskapen i dette. Etter å ha kastet vekk 1000 vis av timer, og 2 mill var det stopp. Men det kom noe positivt ut av dette, nemlig BlueTag. Via dette systemet tilfredsstiller vi alle ISO-standardene automatisk, og det beste er at det koster INGENTING! Tvert i mot, vi tjener 1 mill i året!
TIL SLUTT:
Hadde jeg visst alt dette når jeg startet mitt første selskap, hadde jeg i dag hatt 35-40 millioner kroner mer i kapital i dag og kunne utvikklet selskapet ytterligere. Derfor ønsker jeg å dele min erfaring. Sikkert mange meninger om dette, men jeg er tilfreds om bare en har nytte av mine tips. For ingenting er mer frustrerende for en gründer som vil skape noe, å bli stanset på veien av denne type hendelser. Husk at statistikken sier at  kun 3 av 10 bedrifter overlever 5 år, og 1-2 overlever 10 år.
Håper ikke dette skremmer noen, og har du en drøm skal du uansett gå for den. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg fulgte min drøm. Og jeg kommer sikkert til å gjøre flere feil fremover også.

KTV Group ble stiftet i Norge i 1992 av gründer Kennet Nilsen. Selskapet har bygget solid kompetanse innen vedlikehold til olje, gass og eiendoms sektorene. KTV Group er i dag tilstede i flere verdensdeler, og vi kan tilby verdensomspennede tjenester.Vi er aktivt ute og søker partnere for etablering i alle land og nasjoner, og har utviklet en helt unik partneravtale. Våre produkter og tjenester skiller seg klart fra mange andre leverandører, spesielt med våre unike vedlikeholdsavtaler hvor vi overtar vedlikeholdsansvar.Strategi for selskapet er langsiktig og over mange generasjoner. Vi har evnen til å tenke langt frem, og vi mener store deler av vedlikehold kommer til å bli utført av roboter, kontrollert via datamaskin.Vår FoU-avdeling har allerede skapt mye innen roboteknologi, og ikke minst markedstilpassede produkter og tjenester. Denne prosessen i selskapet vil aldri stoppe, og vi har evnen til å tenke det andre ikke tør.