Raclette-ost fra Hadeland smeltet fagjury

- Raclette er rett og slett fantastisk godt, en ost som virkelig smelter hjertet til alle oste-elskere, sier adm.dir i Matmerk, Nina Sundqvist. Hun delte ut Spesialitet-merket for unik smak til osten Raclette fra Thorbjørnrud Ysteri under et arrangement på Thorbjørnrud Hotell.
Adm.dir i Matmerk Nina Sundqvist, hotelleier Olav Lie Nilsen og meieribestyrer Yngve Strøm Tingstad. Foto: Josefin Linden.

I det gamle svømmebassengområdet på Thorbjørnrud Hotell ligger Norges eneste in-house hotellysteri. Der lages det både en norsk utagve av Cheddar og Raclette. Begge internasjonalt kjente ostetyper, men her lages de med norsk vri.

For å forsyne hotellet med lokale råvarer driver hotellets eier Olav Lie Nilsen Øvre Kjekshus Gård. Her er det både Norsk rødt fe (NRF) og Jersey-kyr. Jerseymelken er særlig gunstig for ysting på grunn av sin unike fett- og proteinsammensetning. Racletten som lages på Hadeland er spesielt tilpasset den lokale melken fra Øvre Kjekshus gård.

Thorbjørnrud Raclette vant super-gold under Oste-VM i Bergen i 2018. Thorbjørnrud Ysteri har fra tidligere fått godkjent sin Cheddar som Spesialitet. Du kan lese mer om det unike ysteriet her.

En alt-i-ett-ost

- Det som gjør Spesialitet-merket viktig for oss er den ekstra anerkjennelse av at våre produkter er av ypperste kvalitet og er i den øverste ligaen av norsk lokalmat. Det gir oss mulighet til å profilere oss på nye arenaer i samarbeid med Matmerk og å nå ut til nye kunder. Vi tror også at forbrukerne anerkjenner Spesialitet-merket og forbinder dette med produkter av unik kvalitet, sier meieribestyrer Yngve Strøm Tingstad fra Thorbjørnrud Ysteri.

- Det helt spesielle med vår Raclette er den gode smaken som kommer fra den fantastiske melka som kyrne våre produserer av å beite på Hadelands kulturlandskap og ostens genuine smelte-egenskaper.

- Vi skal ikke skryte på oss å ha funnet opp Raclette, men vi tar gjerne ansvar for å gjenopplive og formidle denne upretensiøse og sosiale måltidsopplevelsen med en norsk vri på ost og tilbehør. Raclette er like god på skiva til frokost som smeltet til fest på kvelden. En alt-i-ett-ost med andre ord, sier meieribetsyreren.

- At den er god, det kan jeg skrive under på, sier Nina Sundqvist. Denne ostene smeltet ostehjertene til hele fagjuryen da vi gjorde vår vurdering. At den vant en gullmedalje i Oste-VM bare understreker den høye kvaliteten det er på alle ostene fra Thorbjørnrud Ysteri. Vi er stolte over å ha dem som merkebrukere i Spesialitet: Merkeordningen for utvalgt lokalmat, avslutter Sundqvist.

Utvalgt av fagjury

Merkeordningen “Spesialitet” er en offisiell merkeordning som viser forbrukeren vei til god lokalmat- og drikke. Merkeordningen skal fremme mangfoldet av lokalmat- og drikke i Norge. Ordningen forvaltes av Stiftelsen Matmerk med støtte fra Landbruks- og matdepartmentet.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som gjør en grundig vurdering av kvalitet og smak. Produkterne skal være produsert i Norge, laget av lokale og norske råvarer og gjerne basert på lokale oppskrifter. De skal også være blant de aller beste i sin kategori.

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

Tel:+ 47 926 14 992marit.strand@matmerk.no

Raclette-ost fra Thorbjørnrud. Foto: Josefin Linden

Stiftelsen Norsk Mat er en uavhengig stiftelse og vårt formål er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduksjon. Dette gjør vi gjennom å arbeide med kvalitetsstyring og kompetanseutvikling i norsk matproduksjon og synliggjøre opprinnelse og kvalitet på norske matprodukter.

Våre kjerneområder er merkeordningene Nyt Norge, Spesialitet og Beskyttet Betegenelse og Kvalitetssystemet i landbruket.