Rabarbra - gode sommerminner

Husker du den deilige sur-søte smaken av nyplukket rabarbra dyppet i en kopp sukker? Det er gode sommerminner som lett kan hentes frem. Stadig flere ser mulighetene som rabarbraen gir i matlagingen, med sin deilige syrlighet, og nå er den på sitt aller beste. Og ikke vær redd for oksalsyren.

Vi ønsker sommeren velkommen med en saftig og kjempegod rabarbrasmuldrepai. Foto: Frukt.no

Rabarbra er en staude akkurat som asparges, og de to er de første som popper opp om våren. Nå er vi midt i sesongen. Rabarbraen har virkelig blitt gjenoppdaget de siste årene. Det høstes i hager, og for deg som ikke har en plante i hagen er de sprø stilkene å finne i dagligvarens frukt og grøntavdeling.

Mer enn bare en kopp med sukker

Rabarbra brukes ofte i kaker og desserter, og den er nydelig å kombinere for eksempel med jordbær og mynte. En rabarbrapai kan lages på mange måter. Se vår nye favoritt rabarbrasmuldrepai med en touch av lakris. Når stilkene er unge kan de spises som de er, når de har blitt eldre og grovere i kjøttet er det fint å lage saft og syltetøy. Da tar du også med den gode smaken langt utover høst og vinter.

Du blir ikke syk av å spise rabarbra

-Vi får av og til henvendelser fra forbrukere som er redde for å spise rabarbra fordi den inneholder oksalsyre, forteller Gerd Byermoen i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Enkelte sorter rabarbra inneholder mye oksalsyre, som finnes naturlig i mange planter. Det er svært liten risiko for å bli syk av oksalsyre, og det er eplesyren i rabarbraen som gir den gode smaken. Oksalsyre kan redusere innholdet at kalsium i kroppen, og små barn og ammende kvinner som trenger mye kalsium bør derfor ikke overdrive inntaket av rabarbra.

Dersom du allikevel er skeptisk til oksalsyren finnes det råd. Bruk de unge stilkene, og server rabarbra sammen med melk eller fløte – en god grunn til å lage rabarbrapai med vaniljekrem eller å servere is til den lune smuldrepaien. Små barn som koser seg med rabarbra kan få et glass melk til så er du på den sikre siden. Generelt kan vi med stor trygghet oppfordre alle friske mennesker til å nyte stilken rå eller varmebehandlet, men kast bladene, det er i bladene mesteparten av oksalsyren sitter.

Få en avlegger til hagen

Det er mulig å kjøpe rabarbra i butikken, men har du en hage kan du også dyrke den selv. Rabarbra er en enkel plante, som kommer igjen år etter år. Kjenner du noen med rabarbra i hagen kan du be om en avlegger. Planten formeres lett ved deling av røttene. Rabarbraplanten har en kraftig rot hvorfra det vokser opp stilker med store blad. Det er disse stilkene vi spiser, og fargen varierer fra grønn til rødlig.

Mange har hørt at rabarbra ikke skal spises etter St. Hans, men det stemmer ikke. Du kan fint høste inn fra planten flere ganger i løpet av sommeren, men ikke skjær den helt ned mot slutten av sommeren, for da blir ikke planten like så sterk neste år.

Rabarbra har ganske god holdbarhet og kan holde seg i uker ved lav temperatur og riktig luftfuktighet. Du kan derfor høste stilkene mens de ennå er unge og ikke altfor grove. Holdbarheten kan også forlenges ved å pakke rabarbra inn i plast.

Se flere gode tips og ideer for din rabarbra på frukt.no.

Kommunikasjonssjef Gerd Byermoen, tlf. 952 83 171, e-post: gerd.byermoen@frukt.no
Matfaglig rådgiver Toril Gulbrandsen, tlf. 957 32 919, e-post: toril.gulbrandsen@frukt.no

Stiftelsen Opplysningskontoret for frukt og grønt har som formål å spre matglede og øke folks kunnskap om frisk frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge. Vårt mål er "5 om dagen" til alle, som vil bidra til en sunnere og friskere befolkning.

Vi tilbyr et stort utvalg av bilder av frukt og grønnsaker og retter der disse er brukt i vår bildebank.