Qatar Airways setter inn Airbus A350 på Oslo-ruten sin

Avinor Oslo lufthavn vil være den første nordiske lufthavnen hvor Qatar Airways bruker sin splitter nye Airbus A350-900. Flyet vil bli brukt daglig på ruten mellom Doha og Norges hovedflyplass og første flyvning er 28. oktober.

Airbus A350-900 (Foto: Qatar Airways)

Som første flyselskap på Norges hovedflyplass, vil Qatar Airways ta i bruk en Airbus A350 i sine daglige ruter mellom Doha og Oslo lufthavn. Dette gjør også Oslo lufthavn til den første nordiske lufthavnen som tar i mot Qatar Airways’ A350 i ordinær rute. A350 er fylt med nyskapende teknologi for å redusere CO2-utslipp, støy og driftskostnader.

- Qatar Airways er en viktig samarbeidspartner på Oslo lufthavn, og for Norge, både for ferie- og fritidsmarkedet og for næringsreisende, sier Jasper Spruit, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

- Direkte forbindelse til Doha, og videre ut i Qatar Airways’ store nettverk til Asia, Australia og Afrika gir nordmenn en unik mulighet til å utforske verden og drive næring utenlands. Samtidig vil turister besøke Norge og ha gode alternativer for en enkel og behagelig start på sin ferie i Norge.

Airbus A350-900 tar 283 passasjerer. Det er 36 seter i Business Class, kåret til «Worlds Best Business Class» av Skytrax i 2017, og 247 økonomiseter i en komfortabel 3-3-3-konfigurasjon. Passasjerene vil oppleve et fly som aldri før, med personlig underholdningssystem med opptil 4000 underholdningsalternativer i alle seter, strøm og USB-uttak, WiFi, avansert klimaanleggsteknologi og full LED-belysning. Støynivået er redusert med opp til 15 effektive oppfattede støydesibel under kravet. Flytypen utstyrt med de nye Rolls-Royce Trent XWB-motorene har 25 prosent mindre CO2-utslipp per passasjer enn andre tilsvarende flytyper i forrige generasjon.

Airbus A350-900 (Foto: Qatar Airways)

Avinor eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge som hadde drøyt 27 millioner reisende i 2017.

Pressehenvendelser til Oslo lufthavn gjøres ved å ringe vår pressetelefon på 918 15 614. På grunn av viderekobling har vi dessverre ikke mulighet til å besvare SMS via pressenummeret.

Alle bilder kan fritt benyttes i redaksjonell sammenheng. Det er ikke tillatt å bruke bildene i kommersiell sammenheng. Dette må det søkes om ved å sende epost til webredaksjonen@avinor.no
Bilder krediteres: Avinor

Styrker Avinor Oslo lufthavns posisjon som internasjonalt knutepunkt15.6.2018 08:00Pressemelding

Avinor har besluttet å utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn, noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. - Denne utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen. Viktig for Norge Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året - De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpass