Qatar Airways setter inn Airbus A350 på Oslo-ruten sin

Avinor Oslo lufthavn vil være den første nordiske lufthavnen hvor Qatar Airways bruker sin splitter nye Airbus A350-900. Flyet vil bli brukt daglig på ruten mellom Doha og Norges hovedflyplass og første flyvning er 28. oktober.

Airbus A350-900 (Foto: Qatar Airways)

Som første flyselskap på Norges hovedflyplass, vil Qatar Airways ta i bruk en Airbus A350 i sine daglige ruter mellom Doha og Oslo lufthavn. Dette gjør også Oslo lufthavn til den første nordiske lufthavnen som tar i mot Qatar Airways’ A350 i ordinær rute. A350 er fylt med nyskapende teknologi for å redusere CO2-utslipp, støy og driftskostnader.

- Qatar Airways er en viktig samarbeidspartner på Oslo lufthavn, og for Norge, både for ferie- og fritidsmarkedet og for næringsreisende, sier Jasper Spruit, direktør for trafikkutvikling i Avinor.

- Direkte forbindelse til Doha, og videre ut i Qatar Airways’ store nettverk til Asia, Australia og Afrika gir nordmenn en unik mulighet til å utforske verden og drive næring utenlands. Samtidig vil turister besøke Norge og ha gode alternativer for en enkel og behagelig start på sin ferie i Norge.

Airbus A350-900 tar 283 passasjerer. Det er 36 seter i Business Class, kåret til «Worlds Best Business Class» av Skytrax i 2017, og 247 økonomiseter i en komfortabel 3-3-3-konfigurasjon. Passasjerene vil oppleve et fly som aldri før, med personlig underholdningssystem med opptil 4000 underholdningsalternativer i alle seter, strøm og USB-uttak, WiFi, avansert klimaanleggsteknologi og full LED-belysning. Støynivået er redusert med opp til 15 effektive oppfattede støydesibel under kravet. Flytypen utstyrt med de nye Rolls-Royce Trent XWB-motorene har 25 prosent mindre CO2-utslipp per passasjer enn andre tilsvarende flytyper i forrige generasjon.