Q-Meieriene vant sunnhetspris

Drømmelett® fra Q-Meieriene vant årets sunnhetspris fra KIWI. Nykommeren har ifølge juryen bidratt til å løfte sunnhet til folket.

Mandag 6. mars la KIWI frem rapporten Sunn økonomi og delte samtidig ut sunnhetsprisen GULLroten. Den var det altså nykommeren Drømmelett® som stakk av med.

I en sunnere retning

Med helse- og omsorgsminister Bent Høie til stede presenterte KIWI 3 finalister av 72 vurderte produktlanseringer i 2016. Juryen hadde først og fremst lagt vekt på om produktet hadde bidratt til å utvikle kategorien i en sunnere retning. I tillegg hadde juryen også vurdert kommersiell suksess.

Til kiwi.no sier Kiwisjefen Jan Paul Bjørkøy at de gledet seg til å hedre noen av leverandørene som yter litt ekstra for folks helse.

Leder for produktutvikling i Q, Annette Waage Jung, var henrykt over å få prisen og takker teamet sitt for å hatt tro på produktet.

-  Jeg tror vi gikk til topps fordi vi har klart å redusere mettet fett i et produkt som folk flest bruker. I tillegg er smak og konsistens minst like god som for vanlig rømme. Innovasjonen vår kan få stor konsekvens, ettersom mange forbrukere bruker rømme regelmessig.

Kun 5% fett

Q-sjefen Bent Myrdahl var også til stede og tok imot prisen.

– Det er veldig artig å få en slik pris for et produkt som har truffet hverdagsbehovet til forbrukerne våre. Den er rett og slett like god, bare bedre, sier Q-sjefen stolt.

Juryen begrunnet seieren med at Drømmelett® er et godt alternativ til rømme med bare fem prosent fett. Videre fremhever de at produktet er det første i sitt slag med så lav fettprosent. Nyheten har blitt svært godt mottatt av kundene, scorer bra i produkttester, og bidrar til mindre fett i det norske hverdagsmåltidet.

Like god bare bedre

Drømmelett® er i motsetning til lettrømme, som er laget på fløte, laget av lettmelk og inneholder derfor kun 5 % fett. Likevel har Drømmelett® den samme fyldige rømmekonsistensen og smaker like godt som «vanlig» lettrømme som inneholder hele 18% fett.

Selv om den smaker som rømme så er fettprosenten så lav at Q-Meieriene ikke fikk lov til å kalle den rømme. Etter regelverket kan man bare kalle noe rømme hvis det inneholder mer enn 10% fett. Q spurte derfor forbrukerne sine om råd og forbrukerne stemte frem at nyvinningen skulle bære navnet Q Drømmelett®.

Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid.