Q-Meieriene takker forbrukerne for å ha endret datomerkingen

Etter forslag fra forbrukerne var Q-Meieriene først ute med å merke produktene sine «Best før, men ikke dårlig etter». Nå har store deler av matbransjen blitt enig om tilleggsmerking av «best før»-merkede matvarer. Et bevis på forbrukermakt i praksis, mener Q-sjefen Bent Myrdahl.
Styreleder i Q-Meieriene Karl Johan Ingvaldsen og Q-Sjefen Bent Myrdahl takker forbrukerne for å ha presset frem tilleggsmerking av "best før"-merkede matvarer.

- Takket være norske forbrukere har nå den lille utfordreren Q-Meieriene fått med seg flere til å endre datomerkingen! Vi håper så mange som mulig vil innføre tilleggsmerking for å redusere matsvinn, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.

Må knuse mytene

Matvett går denne uken ut med en pressemelding om tilleggsmerkingen der de skriver «Nå har store deler av matbransjen blitt enig om en felles ordlyd ved bruk av supplerende holdbarhetsmerking på "best før"-merkede matvarer, som er et viktig skritt videre i matsvinnkampen. Etter en høringsrunde blant et bredt utvalg bedrifter, var det ordlyden "Best før, ofte god etter" som fikk bredest oppslutning. Målet er at den frivillige tilleggsmerkingen skal signalisere at mat som er merket med "best før" ofte kan spises etter at datoen er utløpt.»

- Vi i Q-Meieriene beholder den ordlyden forbrukerne har bestemt. Det er viktig for oss at vi fortsetter med deres språk og at vi fremdeles oppfordrer melkedrikkerne til å endre atferd. Det er flott at enda flere vil endre datomerkingen slik at mytene knuses, sier Myrdahl.

Q-sjefen mener at dette beviser at forbrukerne har en reell påvirkningskraft.

Først i verden med ny datomerking

Våren 2017 endret Q-Meieriene datomerkingen til «best før, men ikke dårlig etter». I desember ble det gjennomført en landsrepresentativ undersøkelse tilknyttet tilleggsmerkingen, som viste at 9 av 10 hadde en god og korrekt forståelse av ordlyden.

- Så vidt jeg vet var Q-Meieriene først ute i verden med å endre datomerkingen, etter et tips fra familien Nygård Havre. Merkingen er nå godt kjent blant forbrukerne, og hjelper forbrukerne til å stole på sansene for å vurdere melken, sier Myrdahl

Myrdahl opplever at det å lytte til forbrukeren nå også sprer seg utover Norges grenser. Den siste tiden har medier fra flere land i Europa vært i kontakt med Nygård Havre og Q-Meieriene for å lage innslag om «best før, men ikke dårlig etter». Det skal derfor være interessant å se om også flere land i Europa vil innføre tilleggsmerking.

Også daværende klima- og miljøvernminister, Vidar Helgesen, presenterte «best før, men ikke dårlig etter» for publikum i utlandet i 2017.

Fortsetter fokuset på å redusere matsvinn

Selv om flere tar i bruk tilleggsmerking for å bevisstgjøre forbruker om at de må bruke sansene og ikke blindt styre etter datoen, er det ifølge meieriet fortsatt mye arbeid som må til for å halvere matsvinnet

- Nå trenger vi nye ideer til hvordan vi sammen kan bekjempe matsvinnet og datofordommene til nordmenn, avslutter Q-sjefen Bent Myrdahl som nå ruller ut «best før, men ikke dårlig etter» på alle meieriets produkter.

I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.