Q-Meieriene

Q-Meieriene med omsetningsrekord

Del
Q-Meierienes omsetning økte med 75 millioner kroner fra 2015 til 2016 og landet dermed på 1 milliard 385 millioner kroner. En vekst på 6%.
Q flyr videre og satte omsetningsrekord i 2016
Q flyr videre og satte omsetningsrekord i 2016

- Mesteparten av omsetningsøkningen stammer nok en gang fra innovasjoner, sier Q-sjef Bent Myrdahl.  Sjefen i det lille utfordrermeieriet har tidligere uttalt at det å lykkes med en innovasjon innebærer å endre forbrukernes vaner. Noe han tror er like vanskelig som å vinne gull i de olympiske leker.

Halvveis til nå målet

- Vi vant ikke olympisk gull, men vi vant noe som er nesten like stort sier markedsdirektør i Q, Kristine Aasheim. For andre gang mottok nemlig Q-Meieriene matvarebransjens innovasjonspris.

Det var Q-forbrukeren Ragnhild Sorthe som la grunnlaget for årets innovasjon, Skyr Mini. Småbarnsmoren Sorthe skrev til Q: «Jeg har to barn som er veldig glad i Skyr, men begeret er så stort at hun på 5 år blir kvalm før begeret er tomt. Er det noen planer om at Skyr kommer i mindre «matboksvennlige» forpakninger?”

- 2016 har virkelig vært yoghurtens år i Q, sier Aasheim.  Nye smaksvarianter for poseyoghurt, fortsatt sukkerkamp med flere millioner tonn spart sukker, laktosereduksjon av flere produkter, relansering av Skyr og lansering av Gresk yoghurt fra Jæren var en del av Qs initiativ i 2016, forteller hun.

En salgsøkning for yoghurt på 55 millioner kroner eller 29% kaller Q-sjefen for «brukbart».
- Markedsandelen i verdi har økt fra 10,7% til 14,4%. Da er vi cirka halvveis til målet, og det er noe å bygge videre på, sier han.

I tillegg til fremgang for yoghurt ser innovasjonen Drømmelett ut til å vinne forbrukerens gane. Nyvinningen som er et rømmeprodukt med kun 5% fett har sammen med Q lettrømme gitt en omsetningsøkning på hele 11%.

Qmelk tar sats i motbakken

Selv om 2016 går inn i historiebøkene som et rekordår for utfordreren er Q-sjefen likevel ikke helt fornøyd.

- Beklageligvis har vi på grunn av svekkede rammevilkår mistet konkurransekraft for melk og for første gang har vi hatt tilbakegang for Qmelk, sier Myrdahl. Minus 1% i markedsandel eller -5% i volum er tall Q-sjefen liker dårlig.

- Her er det bare å brette opp ermene og slå tilbake. Konkurranse liker vi, men å tape liker vi ikke, understreker Myrdahl.

Må være best når det gjelder

- 1/3 av forbrukerne har fortalt at de foretrekker Q, og da er det naturlig at vi kjemper oss til 1/3 markedsandel der hvor vi konkurrerer, sier Myrdahl.  Ifølge Q-sjefen er åpen innovasjon med involvering av forbrukerne er Qs måte å sikre fortsatt vekst.

I tillegg er Myrdahl bestemt på at Q-Meieriene må anstrenge seg mer for å være best på den siste 10 meteren, som Q-sjefen kaller butikkhylla for.

Det hjelper nemlig lite å ha de beste produktene om ikke Q er tilstede under selve finalen; når forbrukeren er i butikken og fyller handlekurven, hevder Myrdahl.

- Den jobben klarer vi ikke fullgodt uten daglig hjelp fra butikkpersonalet. Det er bare takke alle som hver dag sørger for at Q-produktene er på plass i butikkhyllene, avslutter Myrdahl.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Q flyr videre og satte omsetningsrekord i 2016
Q flyr videre og satte omsetningsrekord i 2016
Last ned bilde

Om Q-Meieriene

Q-Meieriene
Q-Meieriene
Sandbrekkveien
5224 Nesttun

+47 55 10 00 00http://www.q-meieriene.no

Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid.

Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye