Q-Meieriene

Q-Meieriene med ny datomerking på melk

25.4.2017 13:47 | Q-Meieriene

Del

Fra i dag av vil observante melkedrikkere se noe helt nytt på melkekartongene fra Q-Meieriene. Ved siden av datomerkingen vil det nå stå "Best før, men ikke dårlig etter".


Q-Meieriene har lenge hatt stort fokus på å bekjempe matsvinn og den nye datomerkingen er neste steg i denne kampen.

Kampen mot matsvinn

Færre oppgir at de kaster melk enn før, likevel er det et godt stykke å gå for å informere forbrukerne om dette.

- Vi er på rett vei, men likevel svarer mange at de ofte kaster meieriprodukter så vi føler at det er vårt ansvar å gjøre noe med det, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.

Han har lenge hatt kampen mot matsvinn på agendaen og nå kan han endelig vise frem nye kartonger som er merket med Best før – ikke dårlig etter.

Ny datomerking

Q-Meieriene var først ute til å lansere skrukork på melkekartongene, for å bedre holdbarheten på melk. Deretter kom målevinduet som et nyttig hjelpemiddel for å se hvilken melk man skal drikke først, og hvor mye melk man har igjen.

- Vi strekker oss alltid litt lenger, og lanserer nå vårt siste tiltak. Vet at noen har vært litt utålmodig på ny datomerking, sier Q-sjefen og lover å ta kampen i meierihyllen for å redusere melkesvinnet. 

Myrdahl har jobbet med datomerkingen en stund og kunne endelig godkjenne at den var nok lesbar til å kunne lanseres.

- Ny merking kunne ikke gå på bekostning av lesbar holdbarhetsmerking, presiserer han.

Oppfordret av forbrukerne

- Q-Meieriene ble utfordret av flere for å endre på datomerkingen på melk. At de nå har hørt på oss forbrukere er fantastisk! Best før betyr ikke dårlig etter. Det er derfor viktig at dette står på melkekartongene, sier Q-forbruker Mette Nygård Havre

Som primus motor for folkebevegelsen 'Spis opp maten' håper hun også at flere produsenter gjør som Q-Meieriene.

- Dette er en positiv endring som forhåpentligvis vil føre til mindre svinn. Nå håper jeg at ikke bare melken, men alle meierivarer kan få datomerking som dette, sier Mette Nygård Havre som til daglig jobber som kommunikasjonssjef i BIR.

Q-sjefen er enig med Nygård Havre og legger ikke skjul på at han er stolt av å ha fått dette på plass, men det viktigste for han er at forbrukerne tenker seg om før de kaster mat.

- Vi håper at flere tar i bruk sansene sine før de kaster melken og derfor ønsker vi å minne forbrukerne på dette med teksten ved siden av datomerkingen, sier Myrdahl.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Om Q-Meieriene

Q-Meieriene
Q-Meieriene
Sandbrekkveien
5224 Nesttun

+47 55 10 00 00http://www.q-meieriene.no

I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.

Følg saker fra Q-Meieriene

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Q-Meieriene

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom