Q-Meieriene

Q-Meieriene lanserer plantebasert drikke

Del

Q-Meierienes søsterselskap Kavli har de siste årene opplevd stor vekst på det plantebaserte merket Planti® i Sverige og Finland. Nå lanseres det endelig også i moderlandet.

- Vi introduserer plantebasert iskaffe og smoothies i Norge allerede i midten av september, sier Q-sjefen Bent Myrdahl.

Ønsker å lytte til alle forbrukere

Produktene er laget av havre som de siste årene har tatt opp konkurransen med soya om å være det foretrukne plantebaserte valget.

- Vi har tidligere forsøkt å lansere plantebaserte produkter, men tilbakemeldingene har vært at markedet har vært for lite. De siste årene har vi hatt fokus på forbrukerdialog i vår produktutvikling og vi har sett at etterspørselen etter plantebaserte produkter har økt det siste året, sier Myrdahl som synes det er spennende at folk henvender seg til et meieri med ønske om alternativer til melkebaserte produkter.

Forbrukerne kontakter Q-Meieriene for å få sin favoritt tilgjengelig i butikk og Myrdahl hevder at han ønsker å gi mer av makten tilbake til nettopp forbrukeren.

Selv om det blir vanskelig å lansere flere hundre nyheter hvert år er han klokkeklar på at han må vise at det lille meieriet lytter til alle.

- Hadde du spurt meg for noen år siden hadde jeg sikkert svart nei på spørsmål om vi ville lansere plantebaserte produkter, sier han og understreker at det tross alt er forbrukeren som er sjefen i Q.

På farten produkter

Nordmenn snakker stadig vekk om «tidsklemma» og det gjenspeiles også i salgstallene. Såkalte on-the-go-produkter for folk på farten øker i norsk dagligvare og det er her Planti tar sikte på å treffe forbrukerne.

De melkefrie iskaffevariantene Oat Latte og Oat Mocha tilbyr et melkefritt på-farten alternativ til iskaffe med melk. Produktene, som altså er laget på havre, har UTZ sertifiserte[i] kaffebønner og er brygget på 100 % Arabica-bønner fra Colombia. De er også rik på fiber og har ingen kunstig søtning.

Nye målgrupper

- Stadig flere forbrukere ønsker å drikke og spise platebasert, fordi de opplever det som bedre for helsen og miljøet, og vi ser et behov for å tilby plantebaserte alternativer for denne målgruppen, sier Myrdahl.

Derfor er også Havresmoothies fra Planti laget på sunn havre og er perfekt å nyte når som helst på dagen som en del av et balansert kosthold og sunn livsstil.

Frukt, bær, havre og vitaminer i kombinasjon gir et fint energipåfyll som metter. Planti® Oat Smoothies lanserers i første omgang med smakene Mango & Sitron, Bringebær & Lakris og Agurk & Melon.

Friske smaker som er rik på fiber fra havre, uten tilsatt sukker og rik på Vitamin-D. I tillegg inneholder de riboflavin, folsyre, Vitamin- B12 og kalsium.

[i] For å bli UTZ-sertifisert, må produksjonen oppfylle krav til sosiale forhold (blant annet er barnearbeid forbudt), miljø og jordbruks- og bedriftspraksis. UTZ-sertifiserte produkter skal også kunne spores tilbake til produsenten. Du finner UTZ sertifiserte produkter innenfor kategoriene kaffe, kakao, te og palmeolje. Kilde: Forbrukerrådet

Bilder

Om Q-Meieriene

Q-Meieriene
Q-Meieriene
Sandbrekkveien
5224 Nesttun

+47 55 10 00 00http://www.q-meieriene.no

Q–Meieriene er et uavhengig, norsk utfordrermeieri. Selskapet har to meierier, Jæren Gårdsmeieri og Gausdalmeieriet. Q-Meieriene er et nytenkende meieri, kanskje kjent for sine smarte løsninger som gjør hverdagen enklere for folk flest. Q var først med melkekartong med skrukork og målevindu, rømmebeger med skrukork, 1,75 liter melkekartonger. Meieriet står også bak suksessene Skyr og Norges beste sjokolademelk. Hovedaksjonær er Kavli Holding AS som eies 100% av O. Kavli og Knut Kavlis Almennyttige Fond – Kavlifondet. Gjennom Kavlifondet går overskuddet fra Q-Meieriene går til forskning, kultur og humanitært arbeid.

Følg saker fra Q-Meieriene

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Q-Meieriene

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom