Q-Meieriene fortsetter veksten i et krevende marked – Innovasjonstakten i bransjen må opp, sier Q-sjefen.
Selskapet fikk et driftsresultat på 138 millioner kroner i 2019, 27 millioner opp fra 2018. Omsetningen i selskapet økte med 31 millioner kroner fra 2018 til 2019, som gjør at Q-Meieriene kan skilte med en vekst på 1,7 prosent.
- Vi oppnådde ikke den veksten vi er vant med, men det er likevel brukbart i et marked som stagnerer Q-sjefen Bent Myrdahl.
Selv om forbruket av konsummelk har gått ned, har Q forbedret markedsandelen på melk fra 24,4 % til 25,6 % i 2019. Q-sjefen har et optimistisk syn på fremtiden for meieriprodukter.
- Meieriprodukter har utrolig mange bruksområder. Jeg mener at det norske markedet er underinnovert, og at vi har mye å gå på enda. Vi trenger å finne smartere og bedre måter å gjøre ting på, sier han.
Særlig har Q hatt fremgang med konseptet yoghurt på pose. I 2019 kan bestselgeren Q Frokostyoghurt vise til en omsetningsvekst på 45%.
- Vi har 15 % markedsandel innen yoghurt, og er halvveis til målet om å ta en tredjedel av markedet, sier styreleder i Q-Meieriene Kristine Aasheim.
Etter ti år i markedet har også Skyr® posisjonert seg som en reell utfordrer i en knallhard yoghurtkategori. I 2019 var Skyr® det tredje største yoghurtmerket målt i verdi.
- Hovedforklaringen på veksten vi har hatt er uten tvil fokus på innovasjon og produktutvikling, i samarbeid med forbrukerne. Den åpne dialogen gjør at vi våger å ta sjanser på å utvikle nye smaker og formater, sier Aasheim.
På lag med forbruker
De fem siste årene har omsetningen i selskapet vokst med 40 %. Ifølge Aasheim kommer 67 % av omsetningsveksten fra det de kaller for «åpne forbrukerdrevne innovasjoner».
- Før 2015 drev vi med hemmelig innovasjon og gjettet på hva folk ville ha, forteller hun.
Etter lanseringen av idébanken, «Min Q-idé», i mai 2015 ble Q-Meieriene for alvor et forbrukerdrevet meieri. Nå, 5 år senere, får de inn nye idéer til innovasjon og forbedringer hver eneste dag.
- Nyskaping kan være noe «herk», fordi det er vanskelig å treffe rett. I Q har vi faktisk laget et eget museum med produkter som har feilet. Det er viktig å tørre å snakke om det som har feilet. Skal du vinne med innovasjon, må du våge og ville, Aasheim
Rigger seg for flere forbrukerdrevne innovasjoner
Det er fortsatt mye forbrukerne vil at Q-Meieriene skal lage, men som de ikke har kapasitet til, forteller Q-sjef Bent Myrdahl.
- Nå bygger vi ut meieriet på Jæren. Et miniputtmeieri blir da litt større, og vi får mer kapasitet til å levere det Q-forbrukerne etterspør, sier Myrdahl.
Q-Meieriene årsresultat 2019 (MNOK)
|
2019 |
2018 |
Endring |
Omsetning |
1.849 |
1.819 |
1,6% |
Driftsresultat |
138 |
112 |
23,2% |
Resultat før skatt |
139 |
110 |
26,4% |
Nøkkelord
Kontakter
Bent MyrdahlQ-sjefen
Tel:90174573bent.myrdahl@kavli.noBilder
Om Q-Meieriene
I Q-Meieriene er forbruker sjefen! Sammen med forbruker skaper vi de beste smaksopplevelsene og de smarteste løsningene. Q-Meieriene eies av Kavlifondet, som deler ut midler til allmennyttige formål innenfor forskning, kultur og humanitært arbeid.
Følg pressemeldinger fra Q-Meieriene
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Q-Meieriene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Q-Meieriene
Sørumsand skole vant Q Matredderpris17.4.2024 07:45:16 CEST | Pressemelding
Sørumsand skole har en egen matreddergruppe. Resultatet av dette har bidratt til å redde over 350 kilo mat, gitt dem Q Matredderpris og besøk av NRK Supernytt.
Qudos til gode formål: Ber om tips til ideelle organisasjoner8.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
Hele overskuddet fra Q-Meieriene gis til gode formål. Nå inviterer Q hele Norge til å nominere gode kandidater for tildeling av midler.
Norges største påskejakt på kartong er i gang10.3.2024 23:32:55 CET | Pressemelding
– Vi forventer at over 100 000 nordmenn vil engasjere seg i påskejakten i år, sier Pål Rasmussen, melkesjef for Q-Meieriene. Flere tusen har allerede startet.
Mer krønsj gav gevinst18.2.2024 17:08:14 CET | Pressemelding
Mange sverger til yoghurt med müsli for å få en god morgen eller mettende mellommåltid. Regine ville ha mer krønsj i sin. Nå har hun fått det og 10 000 blanke kroner.
Lilla lansering for melkeinnovasjon12.2.2024 20:30:26 CET | Pressemelding
Det lilla lyset som skinte opp Q-Meieriene i Gausdal levnet ingen tvil - nå kommer lilla-melken!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom