Pulveret på postterminalen i Stokke var ufarlig

3.6.2016 15:09 | Posten Norge

Alt står bra til med de ansatte på Stokketerminalen som måtte på sykehus etter funn av pulver i en pakke.

Postterminalen i Stokke i Vestfold ble torsdag kveld stengt etter at et pulver lakk ut av en postsending. Over 40 medarbeidere som var til stede under hendelsen ble sendt til sykehuset. Ingen hadde alvorlige symptomer og alle er nå skrevet ut. Politiets siste testresultater viser pulveret i pakken var et melprodukt.

– Posten er svært lettet over at det var ufarlig innhold i pakken. Det er mange som har vært bekymret, og det er stor lettelse over at man nå har fått svar, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Eckhoff forteller at alle prosedyrer ble fulgt etter hendelsen. Det var ledere til stede både på terminalen og på sykehuset, og bedriftshelsetjenesten (BHT) ble koblet inn. Alle de berørte ansatte får tilbud om oppfølging fra BHT gjennom helgen.

– Politiet har nettopp frigjort postterminalen, og normal drift vil gjenopptas på søndag, sier Eckhoff.

En praktisk konsekvens av at postterminalen måtte stenge fredag, er at en del av postvolumene fra Vestfold, Telemark og deler av Agder-fylkene ble stående igjen. Denne posten blir nå omdirigert til Østlandsterminalen i Lørenskog for distribusjon, og det påregnes en dags forsinkelse for sendingene som er berørt.