PSA: Elektrisk varebil fra 379.900

I dag starter salget av det som blir den viktigste elektriske varebilen på det norske markedet i år. Med en rekkevidde på inntil 330 kilometer, tre lengder, hengerfeste og god nyttelast åpner det helt nye muligheter for næringsdrivende som vil kjøre utslippsfritt.

- Når leveringene av Citroën ë-Jumpy, Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert starter denne høsten blir det de første varebilene i klassen med en rekkevidde og ladehastighet som gjør at kunder endelig kan velge helelektrisk, uten å måtte inngå kompromisser, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for PSA varebil hos Bertel O. Steen.

Kunder som kjøper en av de nye varebilene fra PSA kan velge mellom to størrelser på batteriene, alt etter hvilke behov de har. Litium ion-batteriet på 50 kWh gir en rekkevidde på 230 kilometer, mens det største på 75 kWh gir en rekkevidde på 330 kilometer. Alt målt etter standard WLTP-norm for kombinert kjøring.

Startprisen på de tre bilene er like, og gjelder for utstyrsnivået som det i dag selges mest av i de fossile utgavene. Det betyr Citroën ë-Jumpy Proff, Opel Vivaro-e Elite og Peugeot e-Expert Mester.

Prisene er som følger:
L2 136 hk 50 KWh: 379.900
L2 136 hk 75 KWh: 419.900
L3: 136 hk 50 KWh: 391.900
L3: 136 hk 75 KWh: 431.900

Dette er godt utstyrte varebiler som inkluderer utstyr som ryggekamera, infotainment med berøringsskjerm, parkeringssensorer foran og bak, blindsonevarsling og fartsholder med hastighetsbegrenser.

- I tillegg vil kunder som kjøper en av våre nye elektriske varebiler kunne søke om 50.000 kroner i tilskudd til bilkjøpet og 5000 kroner til installasjon av lader, sier Johnsen.

Stor lasteevne og rask lading

Et viktig mål under utviklingen av de nye elektriske varebilene fra PSA har vært å gjøre dem like fleksible som utgavene med forbrenningsmotor. Med en nyttelast på opptil 1275 kilo og mulighet til å trekke en tilhenger på ett tonn, dekker de helt klart behovet for svært mange varebilkunder.

Ettersom det fra start har vært planlagt å bygge en elektrisk versjon, er batteriene plassert under gulvet, noe som gjør at både lastehøyde og lastekapasitet beholdes.

Motoren i de nye varebilene er på 100 kW (136 hestekrefter) – og har et dreiemoment på 260 Newtonmeter.

De nye varebilene fra PSA lader svært raskt. På en 100 kW ladestasjon, lader du 80 prosent av 50 kWh-batteriet på 30 minutter, mens det store 75 kWh-batteriet bruker 45 minutter på samme øvelse.

Standard leveres bilen med enfaselader på 7,4 kW, mens kunder som ønsker raskere lading hjemme eller på jobb, kan velge trefase ombordlader på 11 kW.

Via en app på smarttelefonen kan brukeren kontrollere klima og sjekke ladestatus direkte fra smarttelefonen.

Tre lengder og flere konfigurasjoner

Med en nyttelast på opptil 1275 kilo, og en totalvekt fra 2800 til 3100 kilo – nærmer man seg også biler i klassen over. En vendesirkel på kun 11,3 meter, gjør at den også er svært hendig i bymiljøet. Ettersom de fleste versjonene er rundt 190 centimeter høye, betyr det at de også lett går inn i parkeringshus.

Salget starter nå – og de første bilene leveres allerede til høsten.

PSA Norge er en del av Bertel O. Steen AS og er importør av merkene Peugeot, Citroën, DS og Opel til Norge.

Bertel O. Steen overtok Opel-importen 1. desember 2018.

Opel er en av de største europeiske bilprodusentene og ble startet av Adam Opel i Rüsselsheim, Tyskland i 1862. Selskapet startet bilproduksjon i 1899. Siden august 2017 har Opel vært en del av Groupe PSA.

Sammen med sitt britiske søstermerke Vauxhall, er selskapet representert i mer en 60 land over hele verden, og solgte over en million biler i 2018.

Opel er i implementeringen av sin elektrifiseringsstrategi for å møte kundenes krav til bærekraftig mobilitet. Innen 2024 skal alle Opel-modeller som selges i Europa være tilgjengelig i en elektrifisert variant. Strategien er en del av selskapets PACE!-plan med mål om at Opel skal være bærekraftig, globale og elektriske.