Prøysen tel by`n: utdeling av Prøysenprisene og konsert 23. nov.

15.11.2016 07:00 | NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

Norske artister tolker Prøysens viser og verk under konserten, som arrangeres i Kulturkirken Jakob på Prøysens dødsdag 23. november.

Foto: NTB/Scanpix. Bruk fordrer avtale med NTB/Scanpix.

Under Prøysen tel by`n står artistene fritt til å ta for seg den folkekjære låtskriveren og artistens viser og verk, og vil lage nye, personlige versjoner av disse. Prøysens folkekjære sanger får stadig nye lyttere og vi ønsker selvfølgelig at flest mulig skal få tilgang på denne kulturskatten. Derfor arrangerer vi i Prøysen tel by`n for tredje gang, og vi har også i år blitt møtt med den største velvillighet når vi har spurt noen av våre ledende kunstnere om å delta med «sin» Prøysen.

En viktig del av det å ta vare på Prøysens arv, er å anerkjenne og hedre de musikerne og låtskriverne som trår i hans fotspor. Prøysenprisene gjør dette på en utmerket måte, og vil bli delt ut under konserten.

Tid og sted: Kulturkirken Jakob i Oslo, 23.11.16 kl. 19:30.
Akkreditering: Kontakt Håkon Paulsberg, haakon@paulsberg.net, tlf: 48180120

Vi er kjempestolte av årets line-up, og av å stille med et fantastisk husband bestående av pianist Helge Lien og bassist Arild Andersen. Vi er også svært takknemlige for å ha med oss visenestor, visedikter, visesanger og forfatter Alf Cranner som i disse dager, i en alder av 80 år, kommer med bok om sitt vennskap med Prøysen.

Med:

Tuva Syvertsen, Alf Cranner, Haddy N`jie, Aslak Borgersrud

Band: Helge Lien, Arild Andersen

Kveldens konferansier: Ola E. Bø

Nytt av året: utdeling av Prøysenprisene

NOPA og Libris har inngått et samarbeid med Prøysen til by´n om å dele ut Prøysens ærespriser under konserten. Det deles ut tre priser: Prøysenprisen, Teskjekjærringprisen og Prøysens Ærespris. Hver pris består av kr 25.000 og en statuett. Stortingspresident Olemic Thommessen deler ut æresprisen.

Blant prisvinnerne de siste årene finner vi Frida Ånnevik, Siri Nilsen, Bjørn Eidsvåg og Stein Torleif Bjella. Se hele listen over prisvinnere på nettsidene til Prøysenhuset.

Denne pressemeldingen er sendt fra NOPA på vegne av arrangøren Prøysen tel byn`n.

Håkon Paulsberg, haakon@paulsberg.net, tlf: 48180120

Jørn Simen Øverli, jornsimen@jornsimen.no, tlf: 95861711

Foto: NTB/Scanpix. Bruk fordrer avtale med NTB/Scanpix.

Om NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

NOPA er en interesseorganisasjon for komponister og sangtekstforfattere. Navnet NOPA tok utgangspunkt i «norske populærautorer», da organisasjonen ble stiftet i 1937 etter initiativ fra kjente slagerkomponister. I dag organiserer NOPA de fleste kjente komponister og sangtekstforfattere (ca. 950).

Vi arbeider med viktige kulturpolitiske saker og opphavsrettslige spørsmål, gir økonomisk støtte til våre medlemmers prosjekter, tilbyr arbeidsleiligheter i utlandet og deler ut priser og stipender. Vi er en medlemsorganisasjon under TONO og en søsterorganisasjon av Norsk Komponistforening.

Følg saker fra NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NOPA - Norsk forening for komponister og tekstforfattere