Tieto

Prosjektet "Fremtidens klasserom" tester ut ansiktsgjenkjenning ved svensk videregående skole

Del

Hvordan kan AI og ny teknologi redusere lærernes administrative oppgaver i klasserommet? I et pilotprosjekt gjennomført av det nordiske programvare- og tjenesteselskapet Tieto i samarbeid med Anderstorp videregående skole i Skellefteå i Sverige, er det testet ut automatisk elevregistrering gjennom tagger, mobilapper og ansiktsgjenkjenning. Reaksjonene har vært positive, både fra elever og lærere.

Lærerne ved Anderstorp videregående i Skellefteå bruker hvert år 17 280 timer, tilsvarende ti heltidsstillinger, på å registrere elevene i timene. Registreringen er del av svensk lovgivning, som sier at skolene må avlevere daglige rapporter om elevenes oppmøte.

- Automatisk registrering gjør at elevene ikke lenger behøver bekymre seg for at læreren kan glemme å notere deres tilstedeværelse, og at læreren kan starte timen med en gang – uten å bli forstyrret av elever som kommer for sent. Vi ønsket å finne måter hvor vi kunne forbedre skolens drift ved å løse disse utfordringene, sa Tommy Lindmark, IT-strategist for Skellefteå kommune.

I samarbeid med Tieto bestemte administrasjonen ved Anderstorp videregående at skolen skulle delta i et pilotprosjekt der de undersøkte muligheten til å benytte automatisk registrering. En klasse ble valgt som testgruppe, og i løpet av åtte uker ble eksperimentet "Fremtidens klasserom" gjennomført.

Det første steget var å utføre feltstudier, undersøkelser og intervjuer. Det ble da testet ut plasttagger, apper for elevenes mobiltelefoner og ansiktsgjenkjenning. Kameraer og sensorer ble plassert ved inngangen til klasserommet. Ansiktsgjenkjenning er basert på teknikk fra maskinlæring. I dette tilfellet opprettes individuelle punkter som skaper et unikt mønster for hvert ansikt. Dette mønsteret gjenkjennes så av systemet som en personlig "kode."

Elevene og foreldrene ga samtykke til prosjektet, som hadde mål om bedre brukeropplevelser. Tieto, i tett samarbeid med skolen, var grundige med å ivareta sikkerheten og samsvar med personvernlovningen (GDPR). Prøven viste blant annet hvor viktig det var for elevene at de mottok en form for visuell tilbakemelding på vellykket registrering. I dette tilfellet sørget vi for tilbakemeldingen gjennom en lampe som lyste opp da de passerte.

- Det å vite når og hvordan studentene ble "registrert" viste seg å være veldig viktig for følelsen av trygghet i prosjektet. Vi prøvde også å sette kameraet i en liten figur elevene kunne samhandle med, og også dette var vellykket, sa Fredrika Ling, leder for design innen helse, velvære og utdanning hos Tieto.

Skolen skal nå evaluere om de ønsker å fortsette med automatisk elevregistrering som en fast løsning.

- Det har vært et spennende prosjekt. Vi har jobbet sammen med skolen og elevene for å undersøke hvordan vi kan bruke teknologien vår til å gjøre hverdagen mer effektiv. Vi i Tieto er glade for å kunne bidra med ekspertisen og teknologien som kreves for å bringe samfunnet til det neste digitale skrittet, også innen utdanningssektoren, fortsatte Fredrika Ling.

Les hele rapporten og beskrivelsen av prosjektet på denne nettsiden.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Tieto

Tieto
Tieto
Postboks 684 Skøyen
0214 OSLO

21 70 60 00http://www.tieto.com

Tieto har som mål å gripe de betydelige mulighetene som oppstår i en stadig mer datadrevet verden, og omdanne disse til varige verdier for mennesker, næringsliv og samfunn. Vi skal bli kundenes førstevalg for virksomhetsfornyelse ved å kombinere våre styrker innen programvare og tjenester med en sterk drivkraft for utvikling av økosystemer og kontinuerlig innovasjon med partnere. 

Følg saker fra Tieto

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Tieto på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Tieto

Ny nordisk studie viser at etablerte selskaper fremmer digital transformasjon mer enn digitale start-ups15.11.2018 08:56:55 CETPressemelding

Den digitale transformasjonen i Norden er ikke primært drevet av start-ups som utfordrer markedet over natten, men av etablerte industriaktører som endrer sine eksisterende virksomheter. Disruptiv innovasjon kommer i økende grad fra selskaper som allerede har en sterk markedsposisjon, eksisterende kundebase, et velfungerende økosystem av partnere og sterk merkevare. Dette er blant de viktigste funnene i den nye studien: Towards a data-driven future, utført av IDC på oppdrag av Tieto.

Tieto øker forpliktelsen til etisk bruk av AI17.10.2018 13:50:44 CESTPressemelding

Tieto forsterker sin forpliktelse til å fremme etisk og ansvarlig utvikling og bruk av kunstig intelligens (AI). På Aftenpostens teknologikonferanse i Oslo offentliggjorde Christian Guttmann fra Tieto at selskapet introduserer etiske retningslinjer for bruk av AI og sertifisering av sine medarbeidere, samt at de introduserer nye stillinger på området. Disse tiltakene er del av et langsiktig arbeid for å fremme etisk bruk av AI i selskapets produkt- og tjenesteutvikling.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom