Produsent har tilbakekalt "VITA HELSE D-Vitamin"

11.4.2017 10:15 | Cosmetic Group AS

Helsekost- og kosttilskuddsprodusenten Pharmatech har tilbakekalt produktet "VITA HELSE D-Vitamin" på grunn av for høyt innhold av D-vitamin i forhold til norske myndigheters maksimumsgrense. Samtidig bes alle kunder, som har kjøpt "VITA HELSE D-Vitamin", om å stanse sin bruk av produktet. Statens mattilsyn er varslet om tilbakekallingen.

Som følge av produsentens tilbakekalling, er dette vitamin D-produktet trukket tilbake fra VITA- og VITA EXCLUSIVE-butikkene over hele landet samt fra nettbutikken VITA.NO. "VITA HELSE D-Vitamin", som er et såkalt "private label" for VITA, ble fjernet fra butikkhyllene og nettbutikken torsdag 6. april da det av forsiktighetshensyn ble satt i såkalt karantene i påvente av resultater fra nye tester og analyser.

Andre produkter inneholdende vitamin D i ”VITA HELSE”-serien, ble samtidig satt i karantene. Etter grundige undersøkelser av vitamin D-innholdet i disse, vil disse produktene komme i salg igjen dersom det ikke blir funnet for høye verdier i forhold til maksimumsgrensen.

- Vi ser meget alvorlig på denne saken. Alle våre produkter inneholdende vitamin D ble satt i karantene i forrige uke i påvente av resultatene fra nye, grundige tester og analyser. Vi forholder oss selvsagt til myndighetenes maksimumsgrenser og tok derfor raskt nødvendige grep, sier adm. direktør Knut Røsjorde i Cosmetic Group som eier VITA, VITA EXCLUSIVE og VITA.NO.

Ifølge Statens mattilsyn kan inntak av for store, daglige mengder av vitamin D i verste fall være skadelig.

- En journalist i "TV2 Helsekontrollen" tok onsdag 5. april kontakt med oss i forbindelse med at deres analyser viste et altfor høyt vitamin D-innhold i vårt produkt "VITA HELSE D-Vitamin". På bakgrunn av TV2s henvendelse, varslet vi umiddelbart produsenten Pharmatech for å få gjennomført nye tester og analyser. I påvente av resultatene fra disse, ble aktuelle produkter satt i karantene allerede dagen etter TV2s henvendelse. "VITA HELSE D-VITAMIN" har et for høyt D-vitamininnhold, understreker Røsjorde som fortsetter:

- Jeg vil i denne saken gi "TV2 Helsekontrollen" stor honnør for at de avdekket dette forholdet slik at Pharmatech raskt fikk tilbakekalt produktet. Pharmatech må selv svare for hvordan denne feilproduksjonen kunne oppstå. Vi har bedt om en snarlig redegjørelse fra dem om hvilke konkrete tiltak som blir gjort for å løse situasjonen samt sikre at dette ikke kan skje igjen. Samtidig vil vi også grundig gjennomgå våre egne systemer og rutiner for å identifisere forbedringsområder.

- I og med at dette vitamin D-produktet er markedsført og solgt som et "private label"-produkt i vår ”VITA HELSE”-serie, vil jeg på vegne av VITA, VITA EXCLUSIVE og VITA.NO på det sterkeste beklage at dette er skjedd. Forhåpentligvis har ingen av våre kunder, som har kjøpt "VITA HELSE D-Vitamin", fått noen form for plager som følge av bruk av dette. Alle som har dette produktet hjemme, kan ta det med til en VITA- eller VITA EXCLUSIVE-butikk som selger kosttilskudd, så vil de få refundert kjøpesummen.

VITA går nå bredt ut via VITA.NO, sosiale medier som Facebook, sin kundeklubb med 870.000 medlemmer samt pressemelding for å kunne nå frem til flest mulig kunder som har kjøpt "VITA HELSE D-Vitamin".

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Knut E. Røsjorde, adm. direktør Cosmetic Group, telefon 95205786

Om Cosmetic Group AS

Cosmetic Group AS

Følg saker fra Cosmetic Group AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Cosmetic Group AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.