Produktplassering tillates på radio etter endringer i kringkastingsloven
Produktplassering tillates på radio
Hittil har produktplassering bare vært tillatt på tv og i audiovisuelle bestilingstjenester (for eksempel videoblogging på YouTube, TV Sumo og VGTV). Med endringene som nå er vedtatt blir det også tillatt med produktplassering i sendinger på radio. – Vi mener det er positivt at radio ikke skal forskjellsbehandles på dette, slik Medietilsynet også pekte på i sitt høringssvar, sier direktør Mari Velsand. Medietilsynet vil få oppgaven med å føre tilsyn med radiosendinger, slik vi nå har med produktplassering på tv og Youtube.
Programmer som inneholder produktplassering må identifiseres på en tydelig måte ved begynnelsen og slutten av programmet, og når programmet fortsetter etter et reklameavbrudd.
Medietilsynet skal avgjøre om NRK kan ta i bruk nye tjenester
Frem til nå er det Kongen i statsråd som har avgjort om nye tjenester skal innlemmes i NRKs allmennkringkasteroppdrag. Denne oppgaven flyttes nå til Medietilsynet.
– Vi har både erfaring og rutine på å vurdere nye NRK-tjenester, og ser det som naturlig at Medietilsynets ansvar nå utvides til å ta en avgjørende vurdering, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Tidligere har Medietilsynet gjennomgått og behandlet både Trafikkportalen og den digitale radiokanalen P13 da NRK ønsket å lansere disse tjenestene.
NRKs nye tjenester skal vurderes i lys av allmennkringkasteroppdraget, og skal bidra til å oppfylle sosiale, kulturelle og demokratiske behov i samfunnet.
Tilrettelegging for personer med funksjonsnedsettelser
Endringene som nå er vedtatt i kringkastingsloven innebærer også utvidede krav når det gjelder kringkasternes tilrettelegging for personer med nedsatt funksjonsevne. Frem til nå har loven kun regulert tiltak for å tilrettelegge for personer med hørselsnedsetting. Heretter må norske kringkastere med en samlet seerandel på over fem prosent legge til rette for personer med funksjonsnedsettelser gjennom tiltak som teksting, tegnspråktolking, lydtekst, synstolking og andre teknikker. I tillegg innebærer endringene i kringkastingsloven justeringer i Kringkastingsrådets sammensetning og grunnlag for behandling av saker i rådet.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom