Privat søppelhåndtering er dyrest

12.11.2015 13:21 | Fagforbundet

Forskningsstiftelsen De Facto har gjennomgått utviklingen i renovasjonstjenestene i de 20 største kommunene gjennom de ti siste åra. Rapporten dokumenterer at gebyrene er høyest i kommuner med anbudsutsatt renovasjon.

– Det er nå dokumentert at private selskaper verken driver mer effektivt eller rasjonelt enn kommunene selv, kommenterer Stein Guldbrandsen, leder i Seksjon teknisk og samferdsel i Fagforbundet. Han mener den ferske rapporten bør være en vekker og et utgangspunkt for å rekommunalisere tekniske tjenester i kommuner der dette er satt ut på anbud.

Guldbrandsen påpeker at i tillegg til de økte renovasjonsgebyrene som innbyggerne må betale for anbudsutsatt renovasjon, så sitter kommunene også med kostnader knyttet til anbudsprosessene. – Det er ubegripelig når kommunale ledere og politikere klager over dårlig kommuneøkonomi, men likevel velger å sløse bort innbyggernes penger på denne måten, sier han.

I rapporten fra De Facto reises spørsmål om lovligheten av at kommuner lar renovasjonsselskaper innkassere høy profitt på renovasjon mens kommuner selv er pålagt å utføre tjenesten til selvkost. Stein Guldbrandsen mener dette er et interessant spørsmål.

Stein Guldbransen, 913 90 717
Tone Zander, 90 85 50 63