Priv. til red.

CHC HS flytter EC225 fra Statfjord B

CHC HS ønsker å informere redaksjonene om at Luftfartstilsynet har godkjent en flyvning med helikopter av typen EC225. Det gjelder ilandføring av LN-OHZ fra Statfjord B til Flesland.

Total flytid er estimert til 1 min og 30 sek, da helikopteret i hovedsak vil bli flyttet ved hjelp av båt. Flyvningen er planlagt klokken 18.00 i kveld.

Luftfartstilsynet har gitt CHC HS unntak fra «Safety and operational directive – Airbus Helicopters EC225LP and AS332L2 (16/05161-9)». Unntaket er gyldig til 14. Juni og gjelder denne ene flyvningen.

CHC HS´ erfaringer etter den tragiske ulykken ved Turøy 29. April er at redaksjonene som regel mottar informasjon når et EC225 flyr. Vi ønsker derfor å gi ut denne informasjonen på forhånd, i håp om å redusere antallet henvendelser til CHC.

LN-OHZ flys fra Statfjord B til en båt som ligger plassert like ved plattformen. Estimert flytid er ca. 30 sekunder. Deretter blir helikopteret fraktet med båt til Flesland. Ved Flesland flys maskinen fra båten til enden av rullebanen. Estimert flytid er ca 60 sekunder. Deretter «taxes» OHZ til CHC HS sin hangar.

Helikoptertypen EC225 er som kjent suspendert fra all flyving og LN-OHZ har vært brukt i SAR fra Statfjord B, inntil suspensjonen. Når det nå ikke skal brukes, er det naturlig at vi bringer helikopteret tilbake til basen.

Følg pressemeldinger fra CHC Helicopter Service

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra CHC Helicopter Service på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra CHC Helicopter Service