Priv. til red.: Velkommen til Kirkemøtet 2018 - i Trondheim 11.- 16. april.

Regler for kirkevalg, kirkens kunst- og kultursatsing, ny ordning for utpeking av biskop, fordeling av midler for 2019, valg av ledere til Kirkerådet, Mellomkirkelig råd og Samisk kirkeråd. Dette er noen av sakene på Kirkemøtet 2018.
Foto: Tor Erik Chavez

Kirkemøtet 2018 åpner med gudstjeneste i Nidarosdomen onsdag 11. april kl. 12.00.

Åpningsmøtet på Scandic Hotel Nidelven starter kl. 16.00 onsdag 11. april. Det blir tale ved Kirkerådets leder Kristin Gunleiksrud Raaum og Bispemøtets preses Helga Haugland Byfuglien.

Kirkemøtets generaldebatt følger deretter, kl. 18.00 onsdag kveld.

Søndag 15. april kl. 11.00 deltar Kirkemøtet på gudstjenesten i Nidarosdomen. Den ledes av Nidaros biskop Herborg Oline Finnset. Biskop i Oslo, Kari Veiteberg, holder dagens preken.

Mandag 16. april kl. 14.30 avsluttes Kirkemøtet 2018.

Kirkemøtets forhandlinger foregår på Hotell Scandic Nidelven, Havnegata 1-4, Trondheim.
Plenumssesjonene på Kirkemøtet er åpne for publikum og presse.
I plenumssalen er det satt av presseplasser.

Sakspapirene til Kirkemøtet 2018 finnes her: https://kirken.no/km2018-dok

På nettsiden https://kirken.no/km2018 blir manus til innlegg, bilder og nyhetsmeldinger presentert under møtet. På samme nettadressen finner du direktesendt på web-tv fra de fleste av plenumssesjonene på Kirkemøtet. Opptak av direkteoverføringene blir tilgjengelige samme sted.

Følg også med på Facebook (Den norske kirke). På Twitter (Den norske kirke) og Instagram (kirken.no), der bilder og tweets vil bli merket med #kirkemøte, #gladikirken og #deletro

Litt om noen av sakene

• Kirkemøtet skal vedta nye regler for kirkevalg. Kirkerådet som forbereder sakene til behandling på Kirkemøtet, ønsker en mobilisering der flere grupperinger stiller lister til kirkevalget 2019.
  • Kirkemøtet får til orientering historiens første regnskapsår for rettssubjektet Den norske kirke. Fra 1. januar 2017 overtok Kirkerådet/Kirkemøtet økonomistyringen av statlige overføringer til kirken. Årlig vedtar nå Kirkemøtet fordelingen av statstilskuddet til Den norske kirke. Over statsbudsjettet bevilges det (for 2018) i overkant av 2 milliarder kroner til Den norske kirke.
  • Kirkemøtet skal fastsette ny ordning for utpeking av biskop. I dag er det Kirkerådet som tilsetter biskoper etter at bispedømmeråd har nominert kandidater og en omfattende avstemningsrunde er gjennomført. Mulige alternativer er å innføre en ren valgordning eller en ordning med tilsetting i et særskilt tilsettingsorgan.
  • Kirkemøtet er ventet å opprette et samisk kirkelig valgmøte som skal avholdes hvert 4. år. Poenget er å sikre bedre representativitet fra samisk kirkeliv i Den norske kirkes styrende organer. Det foreslås at valgmøtet skal nominerte kandidater til Samisk kirkeråd og de samiske kandidatene til de tre nordligste bispedømmerådene.
  • Kirkemøtet skal behandle en rapport om Den norske kirkes kunst- og kultursatsing. Kirkemøtet skal drøfte Den norske kirkes interesser i kulturpolitiske prosesser og som aktør og arena på kulturfeltet. I saksdokumentene beskrives betydningen av kompetanse og ressursbruk innen en rekke områder som kirkemusikk, andre kunstuttrykk, kirkebygg og kulturminner.
  • Kirkemøtet skal gi sine siste innspill til regjeringens forslag om lovgivning om tros- og livssynssamfunn. Etter Kulturdepartementets høring i september-desember 2017 foreligger en oppsummering som legges fram for Kirkemøtet. Lovendringen som ventelig vedtas av Stortinget i 2019, vil oppdatere og forenkle den rettslige reguleringen av Den norske kirke og de øvrige tros- og livssynssamfunnene. For Den norske kirke er det et hovedpoeng at Kirkemøtet selv får myndigheten til å fastsette kirkeordningen. En av målsetningene er større grad likebehandling mellom tros- og livssynssamfunnene.

Vi setter pris på å få beskjed om deltakelse fra media på Kirkemøtet. Send gjerne en henvendelse til id933@kirken.no  (kommunikasjonsdirektør Ingeborg Dybvig i Kirkerådet).

Med vennlig hilsen

Kommunikasjonsavdelingen i Kirkerådet med ansvar for pressetjenesten under Kirkemøtet:

Kommunikasjonsdirektør Ingeborg Dybvig, mob.tlf. 47 48 16 06, e-post: id933@kirken.no
Seniorrådgiver Gunnar Westermoen, mob. tlf.: 48 99 12 06, e-post: gw376@kirken.no

Kirkemøtet har 116 medlemmer og består av medlemmene i de elleve bispedømmerådene der de 12 biskopene også er med. I tillegg kommer lederen i Samisk kirkeråd.

Foto: Tor Erik Chavez