Priv. til red.: Velkommen til Kirkemøtet 2017 - i Trondheim 25.- 31. januar.

Overskriften over årets Kirkemøte er "Nåde". Temaet er valgt i anledning 500-års jublieet for reformasjonen. Søndag 29. januar markeres reformasjonsjubileet med både gudstjeneste og festforestilling. Statsminister Erna Solberg er en av gjestene.

Åpningsgudstjenesten for årets Kirkemøte er i Nidarosdomen onsdag 25. januar kl. 17.00.

Åpningsmøtet i plenum foregår torsdag 26. januar kl. 09.00 – 10.30 på Hotell Scandic Nidelven, Havnegata 1-4, Trondheim. Etter konstitueringen blir det tale ved Kirkerådets leder Kristin Gunleiksrud Raaum. Kirkemøtets generaldebatt følger deretter.

Søndag 29. januar kl 11.00 deltar Kirkemøtets medlemmer på gudstjenesten i Nidarosdomen. Statsminister Erna Solberg er til stede på denne høymessen som er en offisiell åpning av Reformasjonsjubileet 2017. Gudstjenesten ledes av preses for Bispemøtet Helga Haugland Byfuglien og domprost Ragnhild Jepsen.

Søndag 29. januar kl. 16.00 blir det en kulturell markering av reformasjonsjubileet og endringene av forholdet mellom kirken og staten, på Byscenen i Trondheim (Kongens gate 19). Dette er et lukket arrangementet for Kirkemøtets medlemmer og 50 inviterte gjester. Statsminister Erna Solberg, kulturminister Linda Hofstad Helleland og generalsekretær i Det lutherske verdensforbund Martin Junge deltar.
Pressen inviteres til å være til stede på arrangementet, - påmelding til denne epost-adressen: id933@kirken.no (kommunikasjonsdirektør Ingeborg Dybvig i Kirkerådet).

Generalsekretæren i Det lutherske verdensforbund, Martin Junge, deltar på Kirkemøtet. Det er to aktuelle årsaker til dette: Reformasjonsjubileet i 2017 og kirkemøtesaken om Det lutherske verdensforbunds generalforsamling som finner sted senere i vår (10.- 16. mai  i Windhoek, Namibia.) Martin Junge skal tale til Kirkemøtet både lørdag 28. januar (ca. kl. 17.00) og på festforestillingen på Byscenen i Trondheim søndag 29. januar kl. 16.00.

Kirkemøtet 2017 skal vedta ny vigselsliturgi, revisjon av dåpsliturgien og fastsette hva slags liturgisk musikk som skal benyttes på gudstjenestene i Den norske kirke.
Endringene i stat-kirke-relasjonen innebærer at tidligere statsansatte i kirken nå (fra 1. januar 2017) har kirken som arbeidsgiver. I den forbindelse skal Kirkemøtet vedta et mandat for det sentrale arbeidsgiverutvalget i Den norske kirke. Utvalget får til oppgave å videreføre overordnede, prinsipielle, tariffrettslige og politiske arbeidsgiverfunksjoner. Kirkemøtet skal også ta stilling til rammene for forsøk med alternativ arbeidsgiverorganisering.
Blant øvrige saker på sakskartet finner vi saken om kirkens medlemskommunikasjon. Her pekes det særlig på behovet for økt digital satsing for å styrke kontakten med kirkens medlemmer.

Tirsdag 31. januar kl. 16.00 avsluttes årets Kirkemøte.

Sakspapirene til Kirkemøtet Kirkemøtet 2017 finnes her: https://kirken.no/km2017-dok
På nettsiden https://kirken.no/km2017 blir manus til innlegg, bilder og nyhetsmeldinger presentert under møtet. På samme nettadressen finner du direktesendt på web-tv fra de fleste av plenumssesjonene på Kirkemøtet. Opptak av direkteoverføringene blir tilgjengelige samme sted.

Følg også med på Facebook (Den norske kirke). På Twitter (Den norske kirke) og Instagram (kirken.no), der bilder og tweets vil bli merket med #kirkemøte, #gladikirken og #deletro

Plenumssesjonene på Kirkemøtet er åpne for publikum og presse. I plenumssalen er det satt av presseplasser.

Vi setter pris på å få beskjed om deltakelse fra media på Kirkemøtet.
Send gjerne en henvendelse til id933@kirken.no (kommunikasjonsdirektør Ingeborg Dybvig i Kirkerådet).

Med vennlig hilsen
Kommunikasjonsavdelingen i Kirkerådet med ansvar for pressetjenesten under Kirkemøtet:
- kommunikasjonsdirektør Ingeborg Dybvig, mob.tlf. 47 48 16 06, e-post: id933@kirken.no
- seniorrådgiver Siv Thompson, mob.tlf.: 48 24 82 54, e-post: st362@kirken.no
- seniorrådgiver Gunnar Westermoen, mob. tlf.: 48 99 12 06, e-post: gw376@kirken.no

Kirkemøtet består av medlemmene i de elleve bispedømmerådene. De 12 biskopene er også kirkemøtemedlemmer. I tillegg kommer lederen i Samisk kirkeråd.