Priv til red. Slik ble politikerne lurt for 8.2 milliarder avgiftskroner på bil

Statens inntekter fra personbiler er blitt halvert siden 2008. Åtte av de 11 årlig «tapte» milliardene skyldes dreiningen innen salget av bensin- og dieselbiler, mens elbilene står for tre milliarder. Er politikerne lurt? Er det payback-time? Hva skjer med bilavgiftene framover? NAF inviterer til debatt under Arendalsuka.

Hva skjer med bilavgiftene?

Akkurat nå er bilavgiftene i det blå. Gjennom flere år har de gått ned, men nå kan det snu.

Første januar 2019 kommer en gavepakke til politikerne som ønsker å ta inn mer i bilavgifter: De nye målemetodene for bilenes utslipp. Dette vil kunne sende avgiftene på nye fossilbiler i været, siden avgiftene er basert på utslippstallene. Økningen kan bli på 80 000 kroner på helt vanlige familiebiler.

Gjennom lang tid har NAF avkrevd svar om hva Høyre, Venstre og Frp har tenkt å gjøre: hvordan vil de forhindre at de nye målemetodene slår ned som en bombe? De må bli enige med Krf, men hvor står egentlig de?

Velkommen til en forsmak på det som blir en heftig debatt under statsbudsjettforhandlingene i høst: hvor går bilavgiftene?

Ingunn Handagard, kommunikasjonsrådgiver i NAF, er tilstede og tilgjengelig for kommentarer vedrørende arrangementet.

Tid: Onsdag 13.00 – 14.00

Arrangører: NAF

Deltakere:

• Kjell Ingolf Ropstad (KrF) er fra Aust Agder og medlem av Stortingets finanskomité
  • Svein Roald Hansen (Ap) fra Stortingets transportkomité
  • Unni Berge (SV)
  • Åshild Bruun-Gundersen (Frp) som sitter på Stortinget for Frp og Aust-Agder
  • Kjell Werner Johnsen, Transportøkonomisk institutt.

Se også NAFs øvrige arrangementer under Arendalsuka her

Hva skjer med bilavgiftene?

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Ny digital reisetjeneste fra NAF: - Vi tar veiboken inn i fremtiden3.7.2018 07:30Pressemelding

62% av nordmenn ferierer i Norge - nå har NAF laget en tjeneste for å gjøre Norgesferien enda bedre. “NAF Lokale opplevelser” er en ny digital reisetjeneste som skal øke reiseopplevelsen langs norske veier, og vitalisere lokalsamfunnene. - Vi ønsker å få flere til å velge norgesferie, og når de gjør det skal de få de beste, lokale tipsene, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Ann Cathrin Andersen.