Priv. til red.: Pressekonferanse 19. mai - presentasjon av kandidater til ny biskop i Oslo

Etter flere måneders arbeid er Oslo bispedømmeråd klar til å kunngjøre sine kandidater til å bli ny biskop i Oslo. Presentasjonen skjer i en pressekonferanse i Oslo bispegård.

Tid: Fredag 19. mai 2017 kl. 10.00

Sted: Oslo bispegård, St. Hallvardsplass 3, inngang fra Egedes gate

Leder i Oslo bispedømmeråd Gard Realf Sandaker-Nielsen, nestleder Harald Hegstad og stiftsdirektør Elise Sandnes vil delta fra Oslo bispedømmeråd, sammen med assisterende direktør i Kirkerådet, Gerd Karin Røsæg.

Sandaker-Nielsen vil presentere resultatene av nominasjonen, før Røsæg orienterer om veien videre frem mot tilsetting av ny biskop.

Stillingen som biskop i Oslo blir ledig etter at biskop Ole Chr. M. Kvarme går av 30. september 2017. Kvarme har vært biskop i Oslo siden 2005.

Tilsettes i september

Oslo bispedømmeråd startet nominasjonsprosessen i sitt møte 6. februar 2017. Siden den gang har rådet arbeidet aktivt med å finne kandidater til stillingen. I en åpen runde kom det inn 69 forslag.

Etter at kandidatene er presentert, skal det gjennomføres en bred avstemningsrunde med frist 24. august. Deretter skal alle biskopene og Oslo bispedømmeråd gi sine anbefalinger til Kirkerådet som er tilsettingsorgan. På Kirkerådets møte 13.-14. september, tilsettes en av de tre kandidatene som totalt har fått flest stemmer.

Om Oslo bispedømme

Bispedømmet omfatter Oslo kommune og kommunene Asker og Bærum i Akershus fylke. Oslo biskop har i tillegg nasjonalt tilsyn med Døvekirkens menigheter og feltprestene.

I Oslo bispedømme er det 455 000 medlemmer av Den norske kirke. I 2016 ble det døpt 3 889 personer i bispedømmets 75 kirker.

Det ble i fjor arrangert 6 144 gudstjenester med til sammen 602 034 deltakere.

Kontaktpersoner:

Kommunikasjonsrådgiver