Priv. til red.: President Mahmoud Abbas til Stortinget fredag 20. september

Presidenten for Den palestinske selvstyremyndigheten, Mahmoud Abbas, besøker Stortinget fredag 20. september.

– Jeg ser frem til å ønske president Abbas velkommen til Stortinget. Norge har lenge spilt en sentral rolle i Israel-Palestina-konflikten. Møtet med president Abbas vil gi en mulighet til å få en oppdatert vurdering av situasjonen sett fra palestinsk side, sier stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen.

I forkant av Abbas’ besøk til stortingspresidenten, vil utenriksministeren for Den palestinske selvstyremyndigheten, Riyad al-Malki,møte Stortingets utenriks- og forsvarskomité.

President Abbas er invitert til Norge av statsminister Erna Solberg, og skal også i audiens hos HKH Kronprinsregenten og møte utenriksminister Ine Eriksen Søreide under besøket.

Fotomuligheter:

Kl. 12:00:  Ved ankomst Løvebakken
Kl. 12:05:  Ved oppstart av møtet på stortingspresidentens kontor
Kl. 12:40:  Kort dørstokkmøte i Eidsvollsgalleriet

Akkreditering:

Journalister som ønsker å overvære president Abbas’ besøk på Stortinget, og som ikke er medlemmer av presselosjen, bes akkreditere seg ved å sende en e-post til ski@stortinget.no innen torsdag 19. september klokken 13.

Jorunn Nilsen, seksjonsleder i seksjon for presse- og samfunnskontakt, tlf. 938 98 200
Silje Bergum Kinsten, seniorrådgiver i seksjon for presse- og samfunnskontakt, tlf. 930 01 854