Priv. til red.: Marit Bjørgen døper ny redningsskøyte 6. september på Honnørbrygga i Oslo

Media inviteres til dåpen av Redningsselskapets nye redningsskøyte RS «Hans Herman Horn» torsdag 6. september kl. 16.45 på Honnørbrygga i Oslo. Redningsskøytas gudmor er Marit Bjørgen. Hun vil være tilgjengelig for spørsmål etter dåpen.
Marit Bjørgen er gudmor for Redningsselskapets nye redningsskøyte RS «Hans Herman Horn»

Dagens andre hovedperson er Hans Herman Horn som redningsskøyta er kalt opp etter. Horn har donert hele fire redningsskøyter de siste 16 årene og er dermed Redningsselskapets største donator.

Den nye redningsskøyta koster drøyt 40 millioner kroner, og er bygg nummer to i Ulstein-klassen. Dette er fartøyer som kombinerer høy fart med stor slepekapasitet og ekstrem sjødyktighet.

Toppfarten er på tett opp mot 40 knop, og den vil således kunne komme raskt til unnsetning når hjelpen trengs. Skøyta er 22 meter lang og utstyrt med det siste innen moderne hjelpemidler for å kunne takle krevende redningsoppdrag i dårlig vær.

Redningsskøyta vil primært betjene kyst-, fiske- og fritidsfartøy i tillegg til å kunne yte akutt livreddende innsats. Fartøyet er konstruert for å utføre operasjoner som sleping, berging, dykkeroppdrag, brann, ambulanse og syketransport. Skøyta er utstyrt med det nyeste innen radarteknologi og har i tillegg et avansert varmesøkende kamera. Dette gjør RS «Hans Herman Horn» til et komplett redningsfartøy.

RS 168 skal i sitt første år stasjoneres i Farsund. Etter dette vil den bli flyttet til værutsatte kyststrekninger i Nord-Norge. RS 168 er finansiert gjennom Redningsselskapets byggefond.

FAKTA - RS 168 «Hans Herman Horn»

• Skroglengde: 22 meter
    • Klasse: Ulstein
    • Største bredde: 6,26 meter