Priv til red. Lovfestet rett til lading av elbil

Om sju år skal alle nye biler være nullutslippsbiler, men Norge har ikke en ladeinfrastruktur som står i stil med elbil-ambisjonene. Hvordan kan vi bygge flere ladestasjoner raskere? Hvor mange bør vi bygge?

Norge har ikke en ladeinfrastruktur som står i stil med elbil-ambisjonene. Hvordan kan vi bygge flere ladestasjoner raskere? Hvor mange bør vi bygge? (Foto: NAF)

NAF inviterer til den viktigste debatten om elbil under Arendalsuka. Elbilsalget går så det suser, og mer enn 30 000 nordmenn står på venteliste for nye elektriske biler. Men i fremtiden kan det bli både kø for å kjøpe og kø for å lade elbilene. Utbyggingene av en robust infrastruktur for elbillading går for sakte, og ambisjonene om hvor mange ladepunkt som skal bygges er for lave.

Det må bygges flere ladestasjoner raskere, og NAF tar til orde for å lovfeste ladeplasser både i borettslag, på parkeringsplasser og i alle nybygg.

Nils Sødal, fungerende kommunikasjonssjef i NAF, er tilgjengelig for intervju vedr. arrangementene.

• Ole Henrik Hannisdahl fra Grønn kontakt
  • Øyvind leistad, utviklings- og markedsdirektør i Enova
  • Erik Figenbaum fra Transportøkonomisk institutt
  • Kirsti Leirtrø (Ap) som er medlem av stortingets transportkomité
  • Une Aina Bastholm, (MDG)
  • Åshild Bruun-Gundersen (Frp) som sitter på Stortinget for Aust-Agder

Sted: Kinoen, Arendal

Tid: Mandag 13. august 16.00 – 17.00

Debattleder: Aslak Bonde

Flere NAF-arrangementer samme dag:

Konsert:

Ronni Le Tekrø: Improvisasjon for elgitar og Porsche

Kom og hør en av Norges beste gitarister framføre et musikkstykke for elgitar og Porsche, spesiallaget for Arendalsuka.

Sted: Barrique, Arendal

Tid: Mandag 13. august klokken 18.00 – 18.30

Arrangør: NAF og Elbilforeningen

• Ronni Le Tekrø (gitar)
  • Markus Klyve (keyboard og Porsche)

Samtale:

Lukten av bil

Hva skjer med oss når lukten av bil forsvinner? Gir elektriske biler oss rekkeviddeangst eller større følelse av frihet? Er bilen i ferd med å gå fra å være et familiemedlem til å bli et nyttedyr? Velkommen til en praktisk-filosofisk debatt om bilen nå og i framtiden.

Sted: Barrique, Arendal

Tid: Mandag 13. august klokken 18.30 - 19.30

Arrangører: NAF og Elbilforeningen.

• Tesla-guru Bjørn «Tesla-Bjørn» Nylund
  • Helge Orten (H), leder av transportkomiteen på Stortinget
  • Lan Marie Ngyuen Berg (MDG), byråd for miljø og samferdsel i Oslo.
  • mf.

Debattleder: Aslak Bonde

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Ny digital reisetjeneste fra NAF: - Vi tar veiboken inn i fremtiden3.7.2018 07:30Pressemelding

62% av nordmenn ferierer i Norge - nå har NAF laget en tjeneste for å gjøre Norgesferien enda bedre. “NAF Lokale opplevelser” er en ny digital reisetjeneste som skal øke reiseopplevelsen langs norske veier, og vitalisere lokalsamfunnene. - Vi ønsker å få flere til å velge norgesferie, og når de gjør det skal de få de beste, lokale tipsene, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Ann Cathrin Andersen.