Priv. til red. : Invitasjon til dåp av ny redningsskøyte

26. april klokken 12 inviteres pressen til dåp av RS «Odd Fellow III» på Honnørbrygga i Oslo. Wenche Myhre skal være gudmor.
GUDMOR: Wenche Myhre skal være gudmor for RS «Odd Fellow III». FOTO: Andrea Gjestvang/NTB Scanpix

Herved inviteres du til dåp a redningsskøyta «Odd Fellow III», som foregår på Honnørbrygga i Oslo fredag 26. april klokken 12:00.

Gi oss gjerne en tilbakemelding dersom dere ønsker å delta under dåpen på redaksjonen@rs.no.

Wenche Myhre er gudmor for fartøyet, og hun bidrar gjennom dagen.

-Allerede som 11-åring laget jeg og venninnen min show til inntekt for Redningsselskapet. Jeg steppet og hun danset indisk dans med grønt hår husker jeg. Siden har jeg levd på og ved sjøen nesten hele livet, sierWencheMyhre.

Her er en generell info om båten og selve innsamlingsaksjonen til Odd Fellow.
RS «Odd Fellow III» er en topp moderne skøyte i Ulstein-klassen, med en prislapp på i overkant av 40 millioner kroner. Den vil være langt raskere på plass når noe skjer og har derfor enda bedre forutsetninger for å redde liv og berge verdier enn våre eldre skøyter. De to første redningsskøytene i Ulstein-klassen har vist seg som meget effektive arbeidsverktøyer med ekstreme kapasiteter. Blant annet har klassen skrog i aluminium som tåler belastning på 6,5 G. Med redningsnett, vannscooter, radar og varmesøkende kamera er fartøyet

Tre store bidrag til sjøsikkerheten
Odd Fellow har tidligere donert midler til to redningsskøyter, RS «Odd Fellow» og RS «Odd Fellow II». Disse reddet til sammen 111 menneskeliv på sjøen og hjalp over 6000 fartøyer. Begge skøytene var i tjeneste i 30 år, og var stasjonert flere steder langs kysten. Det er beregnet at også en ny skøyte i Ulstein-klassen vil kunne være et effektivt redningsverktøy i minst 30 år.

Toppfart på 40 knop
RS «Odd Fellow III» er 22 meter lang og har en toppfart på nesten 40 knop, ved hjelp av to MTU-motorer som hver yter 1660 hk. Skøyteklassen kombinerer både høy fart og stor slepekraft, samtidig som den er bygget for å gå ut i all slags vær.

Skøyta har blitt utrustet med vannjet-er fra Rolls-Royce, og får en rekkevidde på hele 600 nautiske mil, slik at den kan utføre jobber langt til havs. I tillegg får den brannkanon som kan pumpe ut 4000 liter i minuttet. Skøyta skal betjenes av et mannskap på tre, og den vil alltid ha dykker om bord.

Storstilt innsamlingsaksjon
Hvert sjette år velger Odd Fellow landssak, som er en landsdekkende innsamlingsdugnad til inntekt for veldedige formål. Odd Fellow starter innsamlingen til ny redningsskøyte høsten 2016. I april i år skal skøyta døpes. 2019 er også året for Odd Fellows 200-års jubileum. 22 000 medlemmer har bistått i innsamlingen.

FAKTA - RS 169 «Odd Fellow III»

• Klasse: Ulstein
  • Skroglengde: 22 meter
  • Største bredde: 6,26 meter
  • Dypgang: 1,2 meter
  • Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
  • Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk
  • Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)
  • Toppfart: 38 knop
  • Byggemateriale: Aluminium
  • Arbeidsdekk med slepevinsj
  • Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet

DÅPSKLAR: Dette er redningsskøyta «Odd Fellow III». Skøyta er langt på vei finansiert  av Odd Fellow ordenen.
DÅPSKLAR: Dette er redningsskøyta «Odd Fellow III». Skøyta er langt på vei finansiert av Odd Fellow ordenen.

Våre 1.500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute, og har som ambisjon å aldri være lenger unna deg enn en time.