Priv. til red. : Åpning av «Barnas skulptursti» på Langgrunn i Horten

Redningsselskapet åpner nå ”Barnas skulptursti” ved RS Noatun på Langgrunn i Horten. Lokale barn har stått for utformingen av de to første skulpturene, i samarbeid med proffe kunstnere. Skulpturene som avdukes er «Gapefisken» og «Undervannsbyen» - de to vinnerne av skulpturkonkurransen.

«Gapefisken» er tegnet av Stine Marie Nordland fra 4. klasse ved Fagerheim skole i Horten

Sparebankstiftelsen DnB har gitt Redningsselskapet to millioner kroner til å iverksette design og produksjon av inntil syv skulpturer på Langgrunn. Skulpturene er formgitt, og produsert i full størrelse og montert i området rundt RS Noatun - Redningsselskapets nye sjøredningssenteret på Langgrunn.

–Sparebankstiftelsen DNB er glad for å kunne støtte et så flott tiltak som «Barnas skulptursti»! Vi håper skulpturene blir til glede for både gjester på Noatun og lokalmiljøet. Nå ser vi frem til åpningen - og ikke minst til at barna kan ta skulpturstien i bruk, sier André Støylen, administrerende direktør i Sparebankstiftelsen DNB.

Samlingssted for lokalbefolkningen

Skulpturstien er et viktig ledd i oppgraderingen av uteområdet ved RS Noatun, som blant annet har en egen kanal for Elias-kjøring. Gjennom aktiviteter og utforming ønsker Redningsselskapet å gjøre Langgrunn mer familievennlig og mest mulig tilgjengelig for allmenheten.

– Vi er stolt av at RS Noatun har blitt et samlingssted for befolkningen i Vestfold og Østlandsregionen. Med åpningen av barnas skulptursti håper vi å øke engasjementet blant de yngste. Vi gleder oss til å se barn og unge i aktiviteter der de lærer om sjøvett og gleden av å være i og ved vannet, sier generalsekretær i Redningsselskapet Rikke Lind.

Åpningen av barnas skulptursti på Langgrunn fredag 8. juni starter kl. 11. Det blir Eliaskjøring for de minste barna og taler ved de involverte aktørene i prosjektet. Arrangementet er ferdig ca. kl. 14.

«Undervannsbyen» er tegnet av Ermin Muratagic, Filip Roksvaag, Emma Jensen, Musab Abdi og Max Enoksen fra 4. klasse ved Sentrum skole i Horten