Prisutdeling: "De skamløse jentene" får Brosteinprisen fra Kirkens Bymisjon

Kirkens Bymisjon gir Brosteinprisen for 2017 til de tre unge kvinnene som har skapt bevegelsen «De skamløse jentene». Amina Bile, Nancy Herz og Sofia Srour arbeider mot sosial kontroll og for personlig frihet. Prisen blir overrakt i Bymisjonssenteret Tøyenkirken, Herslebsgt 43, Oslo, onsdag 31.1. kl. 12.00. Pressen er velkommen!

Program ved markering onsdag 31.1.: kl.12:
Generalsekretær i Kirkens Bymisjon Adelheid Firing Hvambsal holder appell, og deler ut prisen til mottakerne.
Nancy Herz og Sofia Srour takker.
Det blir kulturinnslag v "slampoet" Hannah Wozene Kvam.

Fra pressemelding utsendt 25.1.18:
De tre unge jentene har de siste årene vært aktive som skribenter, debattanter, bloggere og foredragsholdere og motiverer mange unge kvinner til en frihetskamp i minoritetsmiljøene, og til protest mot diskriminering og rasisme i storsamfunnet.

De skamløse jentene» har i tydelige budskap gjennom mange kanaler gitt stemme til en ung generasjon fra minoritetsmiljøene i Norge, som krever og forventer forståelse, respekt og handling for sin personlige frihet.

De tre ga i høst ut boka «Skamløs» med fortellinger om sosial kontroll.

Med Brosteinprisen fra Kirkens Bymisjon får «De skamløse jentene» for første gang en utmerkelse fra en kirkelig organisasjon.

«Som kirkelig organisasjon vet vi at det «De skamløse jentene» peker på også gjelder i kirkelige miljøer. De viser hvor tett kultur, religion og verdier henger sammen, og hvor krevende det kan være å ivareta sin personlige frihet i dette. Vi takker for klokskapen og utfordringen i dette engasjementet» skriver Kirkens Bymisjon i sin begrunnelse for prisen.

- Vi vet de bygger håp. Vi trenger kraften i deres engasjement, og tror det kan bidra til økt mangfold og inkludering i et livssynsåpent samfunn, sier generalsekretær Adelheid Firing Hvambsal i Kirkens Bymisjon, i forbindelse med tildelingen av Brosteinprisen 2017.

Brosteinprisen gis hvert år fra Kirkens Bymisjon til personer eller organisasjoner som på en særlig måte bidrar til å avdekke nød, formidler håp og gir samfunnet redskaper til å bekjempe nød og urettferdighet i storbyen. Prisen er tidligere delt ut til blant andre Petter Nyquist, Jahn Otto Johansen og Sykepleie på hjul.