Prisoppgang på mat og alkoholfrie drikkevarer i november
- Prisutviklingen på mat og alkoholfri drikke varierer som regel fra oktober til november. De siste årene har vi både sett at prisene har gått noe ned i denne perioden, og at de har økt, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.
Prisene på mat og drikke følger et vanlig mønster i løpet av året. Prisene går vanligvis ned før sommeren, før påske og ved skolestart, og som følge av priskrigen før jul. Samtidig justerer prisene seg vanligvis ellers i året. Prisutviklingen for oktober til november 2018, er noe høyere enn vanlig.
- Prisoppgangen kommer etter tre måneder med svakere prisutvikling enn ventet for mat og alkoholfrie drikkevarer, forsetter Størksen.
I følge SSB, bidro prisutviklingen på lammekjøtt til prisoppgangen. SSB påpeker at det er vanlig at prisene på lammekjøtt stiger i november.
- Prisøkningen på lam i fra oktober til november, er på samme nivå som vi så i samme periode i fjor, avslutter Størksen.
Nøkkelord
Kontakter
Vibeke NorbyeKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 913 67 660vibeke.norbye@virke.noBilder
Om Virke
Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.
Følg pressemeldinger fra Virke
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Virke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Virke
Klar favoritt for nordmenn i påsken18.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Solvegg, klisterføre og årets første solkrem. Påsken nærmer seg, og ifølge Virkes undersøkelse Reisepuls, er det 34 prosent av nordmenn som planlegger påskeferie i år.
Stillstand i omsetningen av møbler og interiør11.3.2024 12:03:10 CET | Pressemelding
Salget av møbler og interiørvarer ble stående på stedet hvil i 2023, sammenliknet med året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes ferske rapport om utviklingen i bransjen. Høyt rentenivå og svekket kjøpekraft hos forbrukerne får skylden for nullveksten
Historisk prisfall i februar11.3.2024 08:13:09 CET | Pressemelding
Årsprisveksten på matvarer og alkoholfrie drikkevarer endte på 6,3 prosent i februar. Det viser den siste konsumprisindeksen fra Statistisk sentralbyrå (SSB).
Dette er årets vinnere av Spillprisen8.3.2024 22:00:00 CET | Pressemelding
Fredag 8. mars ble det delt ut ni priser i Olavshallen i Trondheim.
Kraftig nedgang for byggevarehandelen6.3.2024 09:22:51 CET | Pressemelding
Totalt omsatte de norske byggevarekjedene for 57,2 milliarder i 2023. Markedet gikk kraftig tilbake, med 9,6 prosent fra året før. Det viser Hovedorganisasjonen Virkes årlige bransjerapport.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom