Eie Eiendomsmegling

Prisoppgang i boligmarkedet i august

4.9.2015 09:32 | Eie Eiendomsmegling

Etter en svak juli måned i boligmarkedet, ser vi prisoppgang i august. Boligprisene økte med 2,5 prosent fra forrige måned, og er nå 7,7 prosent høyere enn på samme tid i fjor.

Tall viser at boliger omsettes raskere i august i år sammenlignet med i fjor. Det tok i gjennomsnitt 33 dager å selge en bolig i august i år, mens det i tilsvarende periode i 2014 tok 41 dager å selge en bolig. Oslo og Bodø har lavest salgstid med henholdsvis 16 og 17 dager.

Eie Eiendomsmegling har hatt en omsetningsvekst på 30 prosent. 80 prosent av boligene formidlet i august ble solgt til eller over takst.

– Kjøperne er blitt noe mer selektive, slik at det viktig å treffe med prissettingen for å få solgt til en god pris, sier adm. dir. Hedda K. Ulvness.

Lang salgstid i Stavanger
Blant de større byene, var det Kristiansand og Stavanger det tok lengst tid å selge bolig, med henholdsvis 57 og 56 dager for å gjennomføre et salg.

– Det er flere grunner til dette, men usikkerhet knyttet til jobbsituasjonen er en av faktorene, sier Eie-megler i Stavanger, Linn Høen Thommesen.

Framtidsutsiktene for Stavanger-regionen er usikker, men Eie-meglerne har troen.

– Eie Stavanger er optimistiske og synes at et marked som dette er det som gjør jobben vår spennende. Vi har vært bortskjemte i Stavanger, men nå må vi jobbe helt annerledes for å få solgt boligene. Det handler fortsatt om å finne den rette kjøperen, avslutter hun.

Fortsatt godt trykk i boligmarkedet: to boliger solgt for over 2 millioner over takst
Tønsberg blad skrev i forrige uke om en bolig i Nedre Langgate 52 B i Tønsberg som ble solgt for hele 2.210.000 over prisantydning, på 4.990.000 kroner.

Hans Westby i Eie Tønsberg mener at denne boligen var vanskelig å prise ettersom den lå på første rekke ved havet, men samtidig har en trafikkert gate bak huset.

Likevel forsvarer han den høye salgssummen.

– det var en svært ærverdig halvpart en tomannsbolig. En så unik bolig og beliggenhet i Tønsberg er sjeldent og derfor svært attraktivt.

Boligen ble tungt markedsført i ulike digitale kanaler, og ifølge Westby var det tre aktører med i budrunden. Det første budet skal ha startet på rundt 4,5 millioner kroner søndag kveld, få timer etter første visning.

– Det er sjelden vi ser slike budrunder nå, vi kan ikke se at budgiverne lot seg påvirke av situasjonen i børsmarkedet.

Budrunden stanset på grunn av børsuro
Også i Oslo har man i august opplevd rekordsalg. Et hus på Røa ble i forrige uke solgt for 10 millioner, to millioner over prisantydning, på en dag med store fall på verdens børser.

– Jeg er spesielt fornøyd med å ha solgt på en så dyster børsdag, sa megler Knut Rickoff Christensen på Eie Røa til Nettavisen tidligere denne uken.

Christensen forteller til Nettavisen at noen av interessentene ble påvirket av børsuro.

– En ga seg etter et bud på 9,5 millioner, og turte ikke være med lenger på grunn av usikkerheten som følge av markedet, sier Christensen.

Christensen mener eiendommen er attraktiv grunnet den store tomten på 1,214 mål.

– Den nye trenden er et ønske om å eie stor have. det er ikke så mange hus med store haver lenger, derfor er dette blitt svært lukrativt, avslutter han

Eie-meglere på NRKs suksessprogram SOLGT!
SOLGT! På NRK fikk skyhøye seertall i våres, over 700 000 nordmenn så dokumentarserien om norske meglere som skal gjette boligpriser i områder hvor de er totalt ukjent.

Neste uke er våre meglere i Eie Stavanger, Michael Myhre og Linn Bjørlo å se på SOLGT! På NRK. I episoden som kommer ut onsdag 9. september skal Eie-meglerne gjette salgsprisen på tre ulike boliger i Østfold uten noen hjelpemidler. Vi ønsker de lykke til :)

Om Eie Eiendomsmegling

Eie Eiendomsmegling
Borgenveien 66

+47 450 39 505http://www.eie.no

Eie er skikkelig eiendomsmegling. Vi er verdiskapende, kompetente, engasjerte, tilgjenglige og innovative. Vi er stolte av våre verdier og de er sentrale for gode prestasjoner. Vi er Norges største privateide, uavhengig meglerkjede og strekker oss langt for å få fornøyde kunder. Du finner oss fra sør til nord i landet.

Følg saker fra Eie Eiendomsmegling

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Eie Eiendomsmegling på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Eie Eiendomsmegling