Prisnedgang i juni

Prisene gikk ned 2,4 prosent i juni på brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo.

Ammerudsletta borettslag. Foto: Nyebilder.no

I juni var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen 62.175 kroner for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området. Det er 2,4 prosent lavere enn i mai, og 11,0 prosent høyere enn i juni 2016. Prisene i Oslo har falt med 2,1 prosent i år.

– Det er ingen grunn til å krisemaksimere, selv om flere medier og sjeføkonomer prøver å piske opp en negativ stemning. Prisnedgangen nå skyldes en kombinasjon av innstramming på finansiering, et økt tilbud og tendenser til negativ psykologi. Den som kjøper og selger bolig med sikte på å bo selv, bør fortsatt sove godt om natten. Nyboligsalget er tilbake på normalnivå med fortsatt godt trykk i Block Watne-segmentet utenfor bykjernene. OBOS planlegger å salgslansere flere nye prosjekter til høsten. De underliggende faktorene som tilsier prisvekst på sikt, om enn lavere enn tidligere, er fortsatt til stede, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

For landet sett under ett var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen 54.314 kroner i juni for brukte OBOS-tilknyttede boliger. Dette er 2,4 prosent lavere enn i mai, og 8,5 prosent høyere enn i juni 2016.

I juni ble det foretatt 875 eierskifter tilknyttet OBOS, mot 849 i mai og 1015 boliger i juni 2016.

Ammerudsletta borettslag. Foto: Nyebilder.no

Presseinvitasjon: OBOS Boligkonferanse 2017 – Grønt ansvar eller bare grønnvasking?20.9.2017 07:30Presseinvitasjon