Priskrig i julen senket matprisene

Tall fra SSB viser at matprisene sank med 2,3 prosent fra november til desember 2018. Fra desember 2017 til desember 2018 vokste konsumprisindeksen med 3,5 prosent, mens veksten i prisene på mat og alkoholfrie drikkevarer var noe lavere, med 3,4 prosent.

- Butikkenes kamp om kundenes julehandel, dro matprisene ned med 2,3 prosent fra november til desember 2018, sier Ingvill Størksen, direktør for Virke dagligvare.

Prisnedgangen i desember kom på et bredt spekter av varer, og ikke bare på de typiske lokkevarene i forbindelse med jul. Frukt er blant varene som bidro til prisnedgangen, med en nedgang på 5,8 prosent fra måneden før.

Ser vi på året som helhet, bidro den store avgiftsøkningen på sjokolade, sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer til økningen i matprisene i 2018.

- Avgiftsøkningen som trådte i kraft i januar 2018, skapte et solid hopp i prisene på sjokolade, sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer. Avgiftsøkningen for sjokolade og sukkervarer ble reversert fra januar 2019. Alkoholfrie drikkevarer vil ha fortsatt svært høy avgift i 2019. Dette er særlig skuffende siden drikkevarebransjen har gjort en betydelig innsats i å utvikle sunnere alternativer, og redusere nordmenns sukkerforbruk, slår Størksen fast.

Matprisene varierer etter et jevnt mønster gjennom året. Vi ser som regel at prisene går noe ned rundt jul, påske og ved skolestart, og at de justerer seg i andre perioder på året.

– Prisfallet i desember er et resultat av den tøffe konkurransen i bransjen. Samtidig ser vi at også sunne varer blir brukt som lokkevarer i julen, avslutter Størksen.

Henrik Ibsens gate 90

Virke er den ledende hovedorganisasjonen for handels- tjenestenæringen i Norge, og representerer over 21 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.